Binnen dit thema gaat het niet alleen over jouw persoonlijke ontwikkeling, maar voornamelijk over de ontwikkeling van de kinderen waar jij mee werkt. Van motorische ontwikkeling tot sociaal-emotionele ontwikkeling, van het jonge kind tot aan de volwassene: voor iedereen die met kinderen en jongeren werkt, is het zinvol om meer inzicht te krijgen in de manier waarop zij zich ontwikkelen.

Het is goed om de ontwikkeling van je leerlingen in kaart te brengen, om zo afwijkende patronen in ontwikkeling te kunnen ontdekken. Naast de standaard ontwikkeling, kunnen leerlingen namelijk ook een afwijkende ontwikkeling laten zien. Zo zijn er leerlingen met een ontwikkelingsachterstand en leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Deze leerlingen hebben in het onderwijs vaak een andere aanpak nodig dan de rest van de klas.

Meer leren over de ontwikkeling? Bekijk de verschillende onderwerpen die gerelateerd zijn aan dit thema!

Het beste van oo.nl: topartikelen als vakantieleesvoer

De zomervakantie staat voor de deur en dat betekent tijd om even bij te tanken! Maar voordat je in de relaxmodus gaat, hebben we een overzicht van de populairste artikelen van oo.nl van het afgelopen schooljaar voor je. Perfect om nog snel wat inspiratie op te doen voor volgend jaar. Veel leesplezier en alvast een fijne vakantie!

Taakspel is een door de CED-Groep ontwikkelde methodiek om het taakgerichte gedrag van leerlingen in de klas te laten toenemen en het regel overtredend gedrag te laten afnemen. Het is een spel dat in teamverband gespeeld wordt tijdens de reguliere lessen. Het zorgt ervoor dat de leerkracht vooral aandacht besteedt aan het gewenste gedrag waardoor een gunstig onderwijsleerklimaat ontstaat.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

LeesMatrix

In deze opleiding wordt via wetenschappelijk onderbouwde technieken het leren lezen benaderd. Met de LeesMatrix…

Girls’ Talk

Sommige meiden lopen meer risico op het meemaken van (online) seksueel grensoverschrijdend gedrag en onbedoelde…

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?