Vanaf de geboorte tot ongeveer 1 jaar noem je een kind een baby, tussen de leeftijd van 1 tot 2 jaar spreek je over een dreumes en vanaf 2 jaar tot 4 jaar zit een kind in de peutertijd. Tijdens deze leeftijdsfasen is het belangrijk om een basis te leggen voor emotionele stabiliteit en het ontwikkelen van de eigen persoonlijkheid.

Als pedagogisch medewerker in de kinderopvang of de peuterspeelzaal heb je een belangrijke rol in het stimuleren van de ontwikkeling van baby’s en peuters. Dit doe je door deze jonge kinderen vooral spelenderwijs dingen te laten leren. Kinderen met blokken laten spelen stimuleert bijvoorbeeld de motorische ontwikkeling en met samenspel stimuleer je de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Meer leren over baby’s en peuters en hoe jij kan helpen in hun ontwikkeling? Bekijk dan ons aanbod!

Neem het voortouw: verandermanagement binnen het onderwijs 

Het onderwijs is voortdurend in beweging: digitalisering, nieuwe leermethoden en maatschappelijke uitdagingen geven scholen bijna geen andere optie dan mee veranderen. Als leidinggevende wil je proactief inspelen op deze veranderingen en ze effectief implementeren met je collega’s en leerlingen. Maar hoe geef je op een passende manier leiding aan verandering binnen je school? 

Vanaf 2025 moeten professionals die met baby’s werken aantonen dat zij hiervoor geschoold zijn. Nog geen certificaat? Behaal dan nu je certificaat voor de IKK-proof training ‘Werken met baby’s’.

De toekomst van toetsen

Met het digitaal afnemen van examens en toetsen zou het proces efficiënter en makkelijker moeten zijn. Met Digitale Leerlingvolgsystemen (DLVS) kan de ontwikkeling van de leerlingen over een langere periode worden bijgehouden in één overzicht. Maar waar moet je als leraar extra rekening mee houden? Hoe ziet de toekomst van deze digitale systemen eruit? Zorgt […]