Meesterlijk schoolleiderschap onderbouwt hoe je als schoolleider een positieve invloed kan hebben tot op het niveau van de prestaties van leerlingen, studenten of cursisten.
Weten waar je als school naartoe wilt, beschikken over een onderwijsvisie, is onontbeerlijk. Dit boek geeft daarvoor een praktische voorzet.
Met Burgerschat bieden de auteurs een heldere visie op burgerschap, een doordacht didactisch model en een cyclus voor kwaliteitsverbetering. Dit boek helpt je om je eigen curriculum burgerschap te ontwerpen en te verfijnen.
Ouders van hoogsensitieve jongens en meisjes lopen in de opvoeding tegen forse uitdagingen aan. Hoe stel je grenzen zonder in drama’s terecht te komen? Hoe vergroot […]
Als je cultuuronderwijs wilt geven moet je iets weten over cultuur. Cultuur2 biedt daarom een theorie die inzicht geeft in wat cultuur is, welke bouwstenen van cultuur je kunt onderscheiden en hoe die met elkaar samenhangen.
Leren van kunst laat in drie delen zien dat creativiteit heel goed gedijt bij dit soort ruimte en de verbindende factor is tussen de verschillende 21e-eeuwse vaardigheden.
Na het lezen van dit boek kan de lezer zich een beeld vormen van kwaliteitszorg op school: wat zijn de belangrijkste kenmerken, wat zijn randvoorwaarden om het werken aan kwaliteit voldoende slaagkansen te geven, wie betrek je bij kwaliteitszorg, op welke manier geef je concreet gestalte aan kwaliteitszorg …
Met dit wetenschappelijk handboek inspireren de auteurs professionals binnen en buiten het onderwijs en laten ze zien dat er in kleine stappen toegewerkt kan worden naar de inclusie van leerlingen met intensieve en complexe ondersteuningsbehoeften.
Dit boek heeft als bedoeling om op zoek te gaan naar waar de grondwet eigenlijk over gaat, en om haar weer bij ons te brengen.
Leiderschap in verandering is een praktisch handboek voor gedreven leiders, bestuurders en veranderaars die (nog) meer mooie resultaten willen bereiken met hun team en organisatie.
Neurospeciale kinderen leren en reageren anders, omdat hun hersenen zich anders ontwikkelen, zoals bij ASS, AD(H)D, DCD en soms ook bij VB, TOS en dyslexie. Ze […]
Aandacht voor verschil op school is aan de orde van de dag. Leraren toerusten op omgaan met diversiteit in de klas is essentieel, niet alleen om leerlingen beter tot hun recht te laten komen, maar ook om als leraar overeind te blijven bij alles wat er speelt.
Deze vernieuwde 8e druk van Inleiding ICT en recht staat stil bij actuele ontwikkelingen op het gebied van ICT, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de AI-verordening en legal tech.
De oorsprong van het daltononderwijs ligt in Amerika. Ruim honderd jaar geleden, in de herfst van 1904, begon Helen Parkhurst haar onderwijscarrière op het platteland van Wisconsin.
Leraren vinden het vaak lastig leerlingen verder te krijgen dan dingen uit hun hoofd leren en klakkeloos herhalen. Peter Liljedahl heeft 15 jaar onderzoek vertaald in deze praktische uitgave over hoe je bij rekenen/wiskunde denkklassen kunt creëren door een omgeving te bieden voor diep nadenken en leren.
Met dit boek leer je om je eigen ervaringen in te zetten bij het opbouwen van spelverhalen en nieuwsgierig te zijn naar de ervaringen, wereld en taal van de kinderen.
De basis van klassenmanagement wil de leraar ondersteunen door te tonen welke deelvaardigheden van belang zijn en hoe je er beter in kan worden.
Met plezier werken in het onderwijs stelt het positieve docentschap centraal. Het laat zien hoe je door proactief vorm te geven aan de inrichting van je eigen werk en loopbaanontwikkeling, het vak boeiend houdt.
This edited volume brings together a range of scholars and reflective practitioners from across the globe who are investigating and enacting a whole school approach (WSA) in education for sustainability.
De basisvoorwaarde voor goed onderwijs is een klas of groep die lekker loopt. Hoe creëer je zo’n groep? Wat doe je dan precies? Op basis van zijn jarenlange onderwijservaring vat Dook Kopmels dat samen in dit boek.