Activerende werkvormen voor bètadocenten

Activerende werkvormen verrijken en versterken je les. De leerlingen werken samen, met een heldere focus en met veel plezier. Jij als docent observeert, begeleidt en geniet.

Resultaatgericht samenwerken met Belbin

Dit boek laat je kennis maken met het teamrollenmodel van Belbin en reikt handvatten aan voor de toepassing van dit model in de praktijk.

Red het onderwijs!

Red het onderwijs! pleit voor tien fundamentele maatregelen die nodig zijn om het lesgeven zélf weer de speerpunt te maken van het onderwijsbeleid in plaats van de (financiële) targets van de onderwijsbestuurders.

Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren

Slecht onderwijs. Lerarentekorten. Ingewikkelde kinderen. Op zwarte basisscholen is van alles mis. Maar wie er zelf gaat kijken, ziet dat het beeld dat er van deze […]

Seksuele ontwikkeling en opvoeding

Dit boek maakt je wegwijs in de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren van nul tot 21 jaar.

Zoek het even lekker zelf uit – middenbouw

Zoek het even lekker zelf uit – middenbouw bevat meer dan vijftig uiteenlopende opdrachten waarmee leerlingen leren experimenteren, ontwerpen en rekenen.

Hoogbegaafd

Hoogbegaafdheid. Er is veel over geschreven, maar ook nog heel veel over te vertellen. Dit informatieve boek over hoogbegaafdheid biedt een helder en beknopt overzicht van de eigenschappen, kwaliteiten en valkuilen.

Mijn Invulboek

'Mijn Invulboek' bevat ruim 120 pagina’s met grappige, handige en leuke invulpagina’s. Het geeft je ruimte om uitspraken, quotes, kennis, doelen en nog heel veel meer in jouw tempo op te schrijven, te bewaren. Uiteindelijk heb je een prachtig boek vol herinneringen aan jouw onderwijstijd.

Mijn notitieboek

Notities… We kunnen niet zonder!

De creatieve performer

Creatief aan het werk gaan met dans en beweging vraagt een groot aandeel spontaniteit, authenticiteit en intuïtie. Het is een werk dat de performer als persoon […]

Schoolleider 2.0

Een spraakmakende update van de bestseller De schoolleider (2014) over het optimaliseren van het schoolbrede potentieel in de rol van schoolleider.

Gespreid leiderschap

Dit boek is bedoeld voor iedereen die in en aan een organisatie werkt met de bedoeling een proces van gespreid leiderschap te cultiveren. Dat is dus niet alleen de formeel aangewezen leider van een organisatie, maar iedereen die leiderschap neemt en ontwikkelt.

Misschien moet je iets lager mikken

Een persoonlijk en rauw verhaal over de impact van kansenongelijkheid.

De wolken horen ook bij ons

De auteur neemt je aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en rijke praktijkvoorbeelden mee in wat spiritualiteit inhoudt. Ze beschrijft op welke manier spiritualiteit zichtbaar is bij kinderen en geeft praktische handvatten om hier in de klas aandacht aan te besteden. Zo kun je als leerkracht bijdragen aan de ontwikkeling van het hele kind én de verdieping van het onderwijs.

55 Uitdagingen In De Klas

Wie voor de klas staat weet: het onderwijs stelt je telkens voor nieuwe uitdagingen. Dit boek benoemt 55 van deze uitdagingen en geeft bij elke uitdaging […]

Vakdidactiek aardrijkskunde

Het handboek Vakdidactiek aardrijkskunde is een leidraad voor elke leraar aardrijkskunde. In het boek wordt grondig beschreven hoe de lessen aardrijkskunde opgebouwd kunnen worden, met verwijzing […]

Mijn kind, slim kind

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]

Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn

Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn is een praktische gids waarin je ontdekt wat angst doet met kinderen én met jou, wat de […]

Een andere kijk op lezen

Lezen is bijna dagelijks in het nieuws. Niet omdat het zo goed gaat met lezen, maar omdat er sprake lijkt te zijn van ontlezing, vooral onder jongeren. In Een andere kijk op lezen gaat Marcel Lemmens op ontdekkingsreis en onderzoekt hij het waarheidsgehalte van uitspraken en ideeën over lezen.

Erken de ongelijkheid

Dit boek is een pleidooi voor het benutten van uiteenlopende leraarvaardigheden in het onderwijs. Meer variatie in functies biedt mogelijkheden om de school een stabiele basis van kwaliteit te geven. Dit komt het leren van leraren én het leren van leerlingen ten goede en versterkt dus de onderwijskwaliteit op een school.