Bij de organisatie van de school komt veel kijken en zijn verschillende partijen betrokken. Er is de schoolleiding, bijvoorbeeld een directeur en de teamleiders, maar daarnaast zijn er ook de medezeggenschap en het bestuur. Deze verschillende partijen werken samen om te komen tot een onderwijsvisie, maken op basis daarvan onderwijs- en actieplannen en werken samen aan de kwaliteit van de school en de onderwijsverbetering. Veel scholen betrekken de MR al in het begin van de totstandkoming van actieplannen, bijvoorbeeld door ontwerpsessies met personeel, ouders en leerlingen. Zo heb je via de MR inspraak als het gaat om de onderwijsvisie, actieplannen en dus de kwaliteit van de school.

Lees onze gerelateerde onderwerpen en het artikel Inspraak schoolvisie en actieplannen

Vaak worden (nieuwe) docenten, mentoren en zorgteamleden begeleid door collega’s. Toegepaste psychologiepraktijk Know How kan hier een nieuwe dimensie aan toevoegen d.m.v. een professioneel coachingstraject, waarbij structureel en doelgericht aan kwaliteiten en verbeterpunten wordt gewerkt. Onderscheidend is dat het traject zich niet alleen op het verbeteren van de werkzaamheden op school richt, maar juist ook op de persoonlijke ontwikkeling als individu. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het zelfvertrouwen of de balans tussen werk en privé. Tijdens het coachingstraject zal er daarom, naast werk gerelateerde doelen, ook aan een aantal persoonlijke doelen worden gewerkt. Op deze manier wordt de kern van de problematiek inzichtelijk gemaakt en kan er tegelijkertijd ook gewerkt worden aan een meer blijvende verandering van binnenuit.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

(G)MR werkdruk

Op veel scholen is werkdruk een belangrijk thema. Het is een lastig onderwerp, omdat werkdruk…

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?