Onderwijsprofessionals halen veel werkgeluk uit hun interactie met kinderen en het zien groeien van hun leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat werkplezier nog veel meer inhoudt: veel onderwijsprofessionals vinden het belangrijk om ontwikkelingsmogelijkheden en autonomie te hebben. Ze willen namelijk elke dag een beetje beter worden in hun vak. Het verlagen van de werkdruk, en daarmee de kans op een burn-out, hangt samen met het werkplezier. Hiervoor moet de leerkracht de ruimte krijgen om grenzen te stellen, te reflecteren op zichzelf en zelf invloed hebben op de planning en organisatie van het onderwijs in de school en de klas. Hoe kun je hier aan werken? 

Laat je inspireren door onze opleidingen en boeken, of lees het artikel Geluk is besmettelijk

Groei begint bij reflectie: Tools om te reflecteren op je onderwijspraktijk!

Als leraar ben je continue bezig met het begeleiden van het leerproces van je leerlingen, maar wanneer is het tijd om voor jou stil te staan bij je eigen leerproces? Reflectie helpt je inzicht te krijgen in je lespraktijk, rust te creëren en doelen te stellen. Ontdek hoe je reflectie toepast en zo groeit als […]

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Morele Reflectie

Grensoverschrijdend gedrag, integriteitsvraagstukken, passend onderwijs, schaarste in de zorg: in alle sectoren van de samenleving…

Overwicht

Over hoe je uit strijd met leerlingen blijft en de touwtjes in handen houdt.

Scholen aan zet: verminder de stress van leraren! 

Leraren ervaren steeds meer stress en burn-out, maar de oplossing voor dit probleem ligt niet alleen bij hen zelf. Scholen en hun leiderschap moeten actief stappen ondernemen om een gezondere en meer ondersteunende werkomgeving te creëren waarin leraren kunnen floreren. Wat kunnen scholen doen om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen?  

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?