Onderwijsprofessionals halen veel werkgeluk uit hun interactie met kinderen en het zien groeien van hun leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat werkplezier nog veel meer inhoudt: veel onderwijsprofessionals vinden het belangrijk om ontwikkelingsmogelijkheden en autonomie te hebben. Ze willen namelijk elke dag een beetje beter worden in hun vak. Het verlagen van de werkdruk, en daarmee de kans op een burn-out, hangt samen met het werkplezier. Hiervoor moet de leerkracht de ruimte krijgen om grenzen te stellen, te reflecteren op zichzelf en zelf invloed hebben op de planning en organisatie van het onderwijs in de school en de klas. Hoe kun je hier aan werken? 

Laat je inspireren door onze opleidingen en boeken, of lees het artikel Geluk is besmettelijk

Voorkom emotionele druk in het onderwijs

De emotionele last van het leraarschap wordt vaak over het hoofd gezien, terwijl leraren dagelijks te maken krijgen met de emotionele behoeften van hun leerlingen. Naast het lesgeven worden zij geconfronteerd met de maatschappelijke ongelijkheden die doorsijpelen in het klaslokaal. Het is tijd om de oneerlijke last van deze ‘emotionele arbeid’ te erkennen en te […]