‘We halen het beste in elke leerling naar boven.’ Eén van de belangrijkste doelen voor het onderwijs uit het Coalitieakkoord 2021 – 2025. De kansenongelijkheid in het onderwijs moet worden aangepakt en verminderd, onder andere door middel van inclusiever onderwijs en de bevordering van differentiatie. Oftewel: maatwerk dient een belangrijke rol te gaan spelen in het onderwijs. Hierbij kan Flipping the Classroom (FTC) een belangrijke rol spelen.
Deze onderwijsvorm draait de traditionele lesopzet om: leerlingen bestuderen de theorie thuis aan de hand van video’s, teksten of ander lesmateriaal, en gaan tijdens de les actief aan de slag met opdrachten en discussies. De leraar fungeert hierbij als begeleider en kan leerlingen helpen bij het toepassen van de theorie in de praktijk. Zo krijgen leerlingen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces en worden ze actief betrokken bij de stof. Leerlingen die moeite hebben met bepaalde vakken of onderdelen kunnen bijvoorbeeld extra uitleg krijgen door middel van video’s of andere digitale hulpmiddelen, terwijl andere leerlingen al verder kunnen met de volgende lesstof. FTC biedt zo kansen voor alle leerlingen om het beste uit zichzelf te halen.
Wil jij graag aan de slag met FTC? Hieronder hebben we drie waardevolle tips voor jou:
Direct aan de slag? Neem eens een kijkje in ons aanbod.
Mediaopvoeding en het werken aan mediawijsheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Goede begeleiding van kinderen is noodzakelijk om ze tot mediawijze gebruikers te laten opgroeien. Ouders en professionals spelen daarbij een belangrijke rol. Sardes Special: Kind en media #hetbegintmetopvoeden belicht verschillende aspecten van mediaopvoeding tot mediawijsheid die nodig zijn om die rol te pakken.
Op 30 juni vieren we Wereld Social Media Dag, een dag om de impact van sociale media op wereldwijde communicatie te erkennen en te vieren. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, maar hoe kunnen we ze als onderwijsprofessionals optimaal benutten voor onze eigen ontwikkeling en samenwerking?