Computational thinking gaat om het logisch benaderen van problemen. Leerlingen bouwen een pakket aan denkvaardigheden en strategieën op die helpen complexe problemen op te lossen met een digitaal hulpmiddel. Het is niet hetzelfde als programmeren. Zowel het oplossen van complexe problemen met behulp van een computer als het leren hoe een app werkt, vallen onder het begrip ‘computational thinking’. De computational thinking-competentie valt weer onder het koepelbegrip ‘digitale geletterdheid’, wat gaat over hoe digitale middelen werken en hoe je deze gebruikt. 

Wil jij jezelf scholen op het gebied van computational thinking? Bekijk dan onze opleidingen en boeken over computational thinking.  

Scholen aan zet: verminder de stress van leraren! 

Leraren ervaren steeds meer stress en burn-out, maar de oplossing voor dit probleem ligt niet alleen bij hen zelf. Scholen en hun leiderschap moeten actief stappen ondernemen om een gezondere en meer ondersteunende werkomgeving te creëren waarin leraren kunnen floreren. Wat kunnen scholen doen om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen?  

​In het onderwijs verzamelen we veel data. Welke data willen en kunnen we gebruiken? En meten we wel wat we daadwerkelijk willen weten? ​

Groeien in leiderschap

Van gymdocent naar locatiedirecteur, Ralf Buiter vertelt hoe een masteropleiding zijn kijk op leiderschap en onderwijs heeft verbreed. Door strategischer te denken, kan hij nu beter uitleggen waarom zijn team dingen doet zoals ze die doen. Een boeiend inkijkje in de professionalisering van schoolleiderschap.