Wanneer je spelelementen toevoegen aan een niet-spel situatie om zo het gedrag (positief) te beïnvloeden, spreek je van gamification. Hiermee wordt de intrinsieke motivatie voor een bepaald gedrag gestimuleerd en wordt de leerling spelenderwijs meer betrokken. Daarnaast kunnen leraren dankzij de inzet van games in de les zorgen voor meer interactie en samenwerking tussen leerlingen en binnen de klas. Gamification is dan ook een belangrijke didactiek om leerprocessen te ondersteunen. Meer kennis opdoen over deze didactiek en de ‘game-mechanics’ die zorgen voor autonomie, zingeving en meesterschap binnen het leerproces is een verrijkende ervaring voor iedere leraar.

Gamification inzetten en je leerlingen nog beter uitdagen? Bekijk ons aanbod!

Omgaan met ouders rondom pesten: hoe werk je samen aan een veilige schoolomgeving? 

Pesten is helaas nog steeds een hardnekkig probleem in het onderwijs. Het heeft niet alleen grote gevolgen voor de leerlingen die gepest worden, maar beïnvloedt ook de sfeer in de klas en kan langdurige schade aanrichten op sociaal en emotioneel vlak. Als leraar heb je een cruciale rol in het signaleren en aanpakken van pestgedrag, […]

Effectief leren

Otto de Loor, Lambrecht Spijkerboer, Michel van Ast, Simon Ettekoven, Sebo Ebbens

5 online scholingstips die je kunnen inspireren en ondersteunen bij het verminderen van werkstress

Het is de week van de Werkstress, waarin extra veel aandacht besteed wordt aan het belang van een stressvrije werkomgeving. We willen minder druk en meer plezier op de werkvloer, maar hoe doe je dat? We hebben vijf online scholingstips voor je op een rijtje gezet die je kunnen inspireren en ondersteunen bij het verminderen van werkstress. En het beste van alles, je kunt ze comfortabel volgen vanuit huis!