Wanneer je spelelementen toevoegen aan een niet-spel situatie om zo het gedrag (positief) te beïnvloeden, spreek je van gamification. Hiermee wordt de intrinsieke motivatie voor een bepaald gedrag gestimuleerd en wordt de leerling spelenderwijs meer betrokken. Daarnaast kunnen leraren dankzij de inzet van games in de les zorgen voor meer interactie en samenwerking tussen leerlingen en binnen de klas. Gamification is dan ook een belangrijke didactiek om leerprocessen te ondersteunen. Meer kennis opdoen over deze didactiek en de ‘game-mechanics’ die zorgen voor autonomie, zingeving en meesterschap binnen het leerproces is een verrijkende ervaring voor iedere leraar.

Gamification inzetten en je leerlingen nog beter uitdagen? Bekijk ons aanbod!

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

Tijdens deze training ervaar je zelf gamificatie en werken we met praktijkvoorbeelden.

“Werkplezier, dat is de sleutel”

Wij spraken met Mieke Koeslag-Kreunen, lector Werken in Onderwijs aan de Hogeschool Utrechtover, over haar onderzoek en de overkoepelende drijfveer van het lectoraat: ‘werkplezier’.

“Het is eigenlijk gewoon begonnen bij een soort van ingeving. Ik dacht: het zit in werkplezier, dat is de sleutel.”