Wanneer je spelelementen toevoegen aan een niet-spel situatie om zo het gedrag (positief) te beïnvloeden, spreek je van gamification. Hiermee wordt de intrinsieke motivatie voor een bepaald gedrag gestimuleerd en wordt de leerling spelenderwijs meer betrokken. Daarnaast kunnen leraren dankzij de inzet van games in de les zorgen voor meer interactie en samenwerking tussen leerlingen en binnen de klas. Gamification is dan ook een belangrijke didactiek om leerprocessen te ondersteunen. Meer kennis opdoen over deze didactiek en de ‘game-mechanics’ die zorgen voor autonomie, zingeving en meesterschap binnen het leerproces is een verrijkende ervaring voor iedere leraar.

Gamification inzetten en je leerlingen nog beter uitdagen? Bekijk ons aanbod!

Scholen aan zet: verminder de stress van leraren! 

Leraren ervaren steeds meer stress en burn-out, maar de oplossing voor dit probleem ligt niet alleen bij hen zelf. Scholen en hun leiderschap moeten actief stappen ondernemen om een gezondere en meer ondersteunende werkomgeving te creëren waarin leraren kunnen floreren. Wat kunnen scholen doen om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen?  

Tijdens deze training ervaar je zelf gamificatie en werken we met praktijkvoorbeelden.

De Schoolleidersbeurs-VO: wat is het en wat kan je ermee?  

In het Onderwijsakkoord ‘Samen voor het beste Onderwijs’ is afgesproken dat jaarlijks 10 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de professionele ontwikkeling van schoolleiders. In dit artikel lees je hoe je de Schoolleidersbeurs-VO kan aanvragen én laten we je een aantal masteropleidingen zien die je kan volgen met de beurs.