De beroepsstandaard beschrijft het fundament van het vak van schoolleider. Dit vak is meer dan ooit in beweging. Het is belangrijk om samen met iedereen in en om het onderwijs een gezamenlijke taal te hebben, om de maatschappelijke opdracht van goed onderwijs voor alle leerlingen te blijven vervullen.

Bij leiderschapspraktijken gaat het om wat je als schoolleider doet: je handelingen en je gedrag dat door anderen wordt gezien en ervaren. Je kunt per leiderschapspraktijk nagaan wat er nodig is vanuit je eigen rol en positie in de school, afhankelijk van de context en ontwikkeldoelen van de school.

Voorkom emotionele druk in het onderwijs

De emotionele last van het leraarschap wordt vaak over het hoofd gezien, terwijl leraren dagelijks te maken krijgen met de emotionele behoeften van hun leerlingen. Naast het lesgeven worden zij geconfronteerd met de maatschappelijke ongelijkheden die doorsijpelen in het klaslokaal. Het is tijd om de oneerlijke last van deze ‘emotionele arbeid’ te erkennen en te […]

Ben je werkzaam binnen het voortgezet onderwijs als leidinggevende in het middenmanagement en heb je ambities om eindverantwoordelijk schoolleider te worden (ook wel rector of directeur genoemd)? Of ben je leidinggevende in een andere sector en overweeg je de overstap te maken? Door deelname aan het leertraject Oriëntatie op eindverantwoordelijk schoolleider krijg je zicht op de inhoud van deze rol en inzicht in je eigen leiderschapskwaliteiten en persoonlijke eigenschappen. Je kunt vervolgens een weloverwogen keuze maken voor een volgende stap in je loopbaan.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?