De beroepsstandaard beschrijft het fundament van het vak van schoolleider. Dit vak is meer dan ooit in beweging. Het is belangrijk om samen met iedereen in en om het onderwijs een gezamenlijke taal te hebben, om de maatschappelijke opdracht van goed onderwijs voor alle leerlingen te blijven vervullen.

Bij leiderschapspraktijken gaat het om wat je als schoolleider doet: je handelingen en je gedrag dat door anderen wordt gezien en ervaren. Je kunt per leiderschapspraktijk nagaan wat er nodig is vanuit je eigen rol en positie in de school, afhankelijk van de context en ontwikkeldoelen van de school.

Voorkom emotionele druk in het onderwijs

De emotionele last van het leraarschap wordt vaak over het hoofd gezien, terwijl leraren dagelijks te maken krijgen met de emotionele behoeften van hun leerlingen. Naast het lesgeven worden zij geconfronteerd met de maatschappelijke ongelijkheden die doorsijpelen in het klaslokaal. Het is tijd om de oneerlijke last van deze ‘emotionele arbeid’ te erkennen en te […]

Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de veranderingen die worden ingezet, niet werkt. Emoties, gevoelens, sentimenten, persoonlijke betrokkenheid en het gedrag van mensen dat hieruit voortkomt, laten zich niet gemakkelijk beheersen. Culturen in organisaties als scholen, ontstaan vaak onbewust.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?