Doorgaande lijn 2-3 en fonemisch bewustzijn Zo leer je kinderen lezen en spellen
Een halve dag oefenen van het fonemisch bewustzijn met themawoorden en drie kernonderdelen van ZLKLS zodat er een soepele overgang van groep 2 naar groep 3 ontstaat.
Praktijk Opgeletterd is er voor kinderen die extra begeleiding en ondersteuning kunnen gebruiken op het gebied van technisch lezen, spellen en begrijpend lezen.
Praktijk Opgeletterd is er ook voor leerkrachten, onderwijsassistenten, remedial teachers, intern begeleiders, taalcoördinatoren, ambulant begeleiders, orthopedagogen, dyslexiespecialisten, dyslexiebehandelaars, logopedisten die zoekende zijn naar een manier om hun onderwijs preventief in te richten op het gebied van lezen en spellen.
Praktijk Opgeletterd werkt volgens de methodiek “Zo leer je kinderen lezen en spellen”. Deze methodiek is een preventieve instructiemethodiek voor lezen en spellen. De methodiek kan bij iedere bestaande methode gebruikt worden en is geheel uitgewerkt in het spellingsdeel van STAAL. Uit gegevens van basisscholen, die deze methodiek hebben ingevoerd, blijken bekende problemen veel minder of totaal niet meer voor te komen (Schraven, 2000; Bosman, 2007).
Een halve dag oefenen van het fonemisch bewustzijn met themawoorden en drie kernonderdelen van ZLKLS zodat er een soepele overgang van groep 2 naar groep 3 ontstaat.
Nieuw in deze editie is onder andere de toevoeging van het fonemisch bewustzijn in groep 2; dat wil zeggen hoe de oudste kleuters gevoelig gemaakt kunnen worden voor letters en klanken, zodat er een mooie doorgaande lijn ontstaat naar groep 3.
Lezen in groep 4 van Jose Schraven zorgt voor een stevige basis van de vaardigheid technisch lezen. Het sluit aan bij de principes van de methodiek Zo leer je kinderen lezen en spellen.