Het kind (jaarboek 2014)
De verhalen in dit boek (21) kleuren een pedagogisch goede onderwijspraktijk. Aan het boek (uit 2014) is bijgedragen door leraren, schoolleiders, wetenschappers, ouders en onderwijsbetrokkenen.
Stichting NIVOZ – Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken – werkt met jou en jouw school aan een sterk pedagogisch klimaat. Daarin trekken leraren en leerlingen met elkaar op, vanuit openheid en vertrouwen, vanuit wederkerigheid en ambitie. We helpen jou en je school vaker “het goede te doen op het juiste moment, ook in de ogen van de ander.” Je eigen pedagogische vragen zijn altijd het uitgangspunt.
NIVOZ wil een vrijplaats zijn voor denken en ontwerpen, een plaats van reflectie en dialoog, maar ook een plaats voor een kritisch correctief.
We opereren langs vier pijlers: platform hetkind (inspiratie via artikelen en verhalen), podium (onderwijsavonden en symposia), opleidingen (trajecten, studiedagen en coaching) en onderzoek & ontwikkeling (reflectie op en legitimering van onderwijspraktijk).
Zie ook www.nivoz.nl
De verhalen in dit boek (21) kleuren een pedagogisch goede onderwijspraktijk. Aan het boek (uit 2014) is bijgedragen door leraren, schoolleiders, wetenschappers, ouders en onderwijsbetrokkenen.
Hoogleraar Max van Manen schrijft niet zozeer over, maar vooral vanuit de relatie tussen leraar en leerling en alle dilemma’s die daarbij komen kijken. Een tactvol, aandachtig, invoelend boek dat je steunt in het werken met kinderen en leerlingen.
Denk je als onderwijsmens (leraar, schoolleider) na over jouw pedagogische opdracht en hoe je deze vorm kan geven? Dit boek laat op concrete wijze zien hoe je werkt aan Wereldgericht onderwijzen, via de taal van onderwijspedagoog Gert Biesta.