Leren leren
In dit boek gaan de auteurs in op trends die nu zichtbaar zijn en de consequenties die dat kan hebben voor het onderwijs.
Mijn naam is Myriam Lieskamp. Mijn passie is onderwijs, het leren van leerlingen en het prachtige vak: leraar. In mijn werk zoek ik voortdurend naar de verbinding tussen beleid, theorie en de dagelijkse onderwijspraktijk. Ik heb 22 jaar als leraar in het speciaal basisonderwijs gewerkt. Daarna heb ik 10 jaar als trainer/adviseur voor scholen, leraren en schoolleiders bij CN Onderwijs gewerkt. Vervolgens 8 jaar als beleidsadviseur onderwijsinhoud bij CNV Onderwijs. Ik was lid van de SER-commissie Onderwijs en arbeidsmarkt. Daar hebben we gewerkt aan verschillende adviezen over de toekomst van het onderwijs, zoals de toekomst van MBO en toekomstgericht funderend onderwijs.
Ik ben eigenaar van mijn eigen onderwijsadviesbureau. Ik verzorg lezingen, workshops en masterclasses, begeleid leraren, schoolleiders en bestuurders. Mijn focus ligt daarbij op samen zo goed mogelijk onderwijs te realiseren.
Daarnaast schrijf ik boeken over het onderwijs voor uitgeverij Pica. Het ontwikkelen van scholen naar een professionele leergemeenschap is mijn hoofdthema.
In dit boek gaan de auteurs in op trends die nu zichtbaar zijn en de consequenties die dat kan hebben voor het onderwijs.
De centrale vragen in het boek zijn: hoe geven we goed onderwijs aan kinderen van immigranten en bieden we hun op school het startpunt voor een betere toekomst? Meer dan twintig onderwijsexperts beantwoorden deze vragen in dit omkeerboek, vertellen hun visie, en reiken ideeën en adviezen aan met betrekking tot onderwijs aan nieuwkomers.
In een professionele leergemeenschap staan vier processen centraal: samen veranderen, samen werken, samen leren en samen leiden.