Beschrijving en doel van de Leer- & Veerkracht aanpak
Leer- & Veerkracht (LVK) is een heleschoolbenadering veerkracht en welbevinden op basis van een integraal wetenschappelijk model dat middels een meerjarig traject geïmplementeerd wordt in alle lagen van de school. Het hoofddoel is het bevorderen van het welbevinden van zowel de leerlingen als de teamleden, preventief en curatief.
Door middel van uitgebreide en intensieve training van de leraren en het management in vele facetten van veerkracht, het verweven daarvan met de lesstof en dagelijkse lespraktijk in de klas, het intensief begeleiden van een projectgroep en de directie en de koppeling naar ouders, wordt het werken aan welbevinden tot een belangrijke pijler van beleid gemaakt. Integratie vindt plaats binnen alle aspecten van de onderwijssetting, dus ook de gesprekkencycli (o.a. oudergesprekken, functioneringsgesprekken, gesprekken over en met leerlingen), beleid (missie/visie en vertaling naar concreet leerling- en leerkrachtgedrag), vergaderingen, zorg, en zo meer.
Borging van alle facetten van veerkracht vindt tevens plaats aan de hand van onze doorgaande leerlijn (“Potentie Pad”). Dit alles zorgt ervoor dat het een geïntegreerde manier van denken en handelen wordt die het welzijn van iedereen bevordert in plaats van het uitvoeren van een losstaande methode die alleen gericht is op leerlingen.
Leer- & Veerkracht is een relatief nieuwe aanpak en is de meest intensieve en brede heleschoolbenadering welbevinden die Nederland kent.
Thema’s die aan bod komen in het traject zijn onder andere: teamdynamiek, groepsdynamiek, groeimindset, optimisme, dankbaarheid, sterke kantenbenadering, mindfulness, verbindende communicatie, gedachte- onderzoek, emoties, lichaamsbewustzijn, empathie, compassie, kennis over het brein, gezondheid en leefstijl. Dit gebeurt vanuit het “Leer het, leef het, geef het door”-principe: je past het geleerde als volwassene eerst toe op jezelf vanwaaruit je het doorgeeft aan de leerlingen. Zo vergroot het traject de veerkracht van zowel de teamleden als de leerlingen.
Sociaal-emotionele methodes waar de school al mee werkt en tevreden over is kunnen worden behouden en worden geïntegreerd binnen de LVK aanpak.
Wat levert het op?
Metingen bij een school die Excellente School werd op basis van de LVK aanpak (Nicolaasschool Rotterdam) gaven aan dat het welbevinden van leerlingen significant werd vergroot, er een sterke reductie was in het aantal gevraagde SOVA- en faalangsttrainingen bij de kindercounselor en dat de veerkracht van de leerkrachten steeg en het ziekteverzuim daalde.
Voor wie en door wie?
De aanpak is geschikt voor PO en VO scholen (regulier en speciaal onderwijs) die welbevinden tot een sterke en duurzame pijler van beleid willen maken. De aanpak is gericht op alle volwassen medewerkers van de school, dus naast de leraren ook het management, OOP en andere medewerkers. De training en begeleiding vindt plaats op de school zelf en wordt uitgevoerd door meerdere experts waarvan de meesten ook onderwijsprofessional zijn (geweest).
Volledige implementatie beslaat 3 jaar waarbij alle opleiding binnen het toegestane aantal professionaliseringsuren valt. Ouders worden intensief betrokken bij de aanpak.
Wetenschappelijke basis
Dr. Rinka van Zundert is de ontwikkelaar van de LVK aanpak en de oprichter van Leer- & Veerkracht als organisatie. Zij promoveerde cum laude in de Pedagogische Wetenschappen en was daarna enkele jaren werkzaam op de Radboud Universiteit als docent en onderzoeker. In die jaren richtte zij een master- variant in Positieve Psychologie op aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Haar wetenschappelijke achtergrond heeft zij ingezet om tot een integraal wetenschappelijk model van welbevinden te komen waarop de heleschoolbenadering inhoudelijk is gebaseerd. Het model omvat alle determinanten van welbevinden op mentaal, emotioneel, gedragsmatig, sociaal en fysiologisch vlak en is te vinden op de website.
Burgerschap
De bouwstenen en waarden van het burgerschaps- onderwijs hangen nauw samen met de eigenschappen, vaardigheden en strategieên uit het wetenschappelijke model dat ten grondslag ligt aan de LVK aanpak. Bij succesvolle implementatie van het LVK traject heb je als school óók meteen je burgerschapsonderwijs bijna volledig ingevuld en vastgelegd. Zie hierover de publicatie op de LVK website onder ‘wetenschap en media’.