Maar hoe geef je die ruimte en zorg je er voor dat een kind zich optimaal ontwikkelt? Wat kan het kind dit zelf en waar heeft het kind een volwassene nodig? Wanneer is het ‘risicovolspel’ en wanneer wordt het gevaarlijk? Met VUURRR krijgen professionals handvatten die nodig zijn om de kinderen zo goed mogelijk te kunnen ‘begeleiden’. Met wekelijkse ‘vuurrrproeven’ blijven de professionals geprikkeld en worden ze uitgedaagd om steeds naar het eigen handelen te kijken en te reflecteren.
Een goede omgeving is het halve werk en. De omgeving kan, naast de andere kinderen en de volwassenen, als de derde pedagoog worden gezien. Bij VUURRR geven we vorm aan de omgeving met Loose Parts. Dit zijn grote losse onderdelen en materialen die de kinderen kunnen gebruiken op de manier zoals zij dit willen. Door het gebruik van deze materialen ontstaan er legio aan mogelijkheden en wordt de creativiteit en de vindingrijkheid gestimuleerd (Simon Nicholson, 1972). Wanneer je kinderen met Loose Parts laat spelen zul je verrast worden door de diversiteit van het vertoonde spel. Dit vraagt van de volwassenen dat zij het spel niet willen sturen of alvast invullen, maar juist goed te observeren.
Deze workshop zet je aan het denken. Wat bied ik op de groep aan en aan wie doe ik dat? Heb ik iedereen gezien en is iedereen aan bod gekomen? Wat is eigenlijk de meerwaarde van de activiteiten die ik aanbied? Daarnaast is deze workshop goed aan te passen naar de wensen van leidinggevenden of pedagogisch medewerkers. Heb je een vraag rondom dit thema? Neem dan gerust contact op om te kijken of we jouw onderwerp mee kunnen nemen in deze workshop. De workshop is in ieder geval praktisch van opzet. We gaan aan de slag met concrete voorbeelden en materiaal. Na afloop heb je een helder plan en duidelijke ontwikkelpunten.