FORTIOR


Ons verhaal

Ieder mens verdient respect en is het waard om geaccepteerd te worden zoals hij is. Voor iedereen is het belangrijk om – op zijn eigen unieke niveau- te worden uitgedaagd. Alle mensen zijn sociale wezens. Voor geluk, welzijn en ontplooiing zijn zij afhankelijk van andere mensen. Goed contact en hechte relaties zijn voor mensen onmisbaar. Dit geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Echter, dit is voor hen niet altijd vanzelfsprekend.

FORTIOR gunt alle mensen met een verstandelijke beperking respect, geluk, mogelijkheden om zichzelf te ontplooien en om relaties aan te gaan met anderen. Dit is onze belangrijkste drijfveer om trainingen te organiseren voor professionals die werken met mensen met een verstandelijke beperking.

In de basis gaan al onze trainingen over afstemming. Dit is een belangrijke voorwaarde voor communicatie, relatie en ontwikkeling. Door een juiste afstemming op wat de persoon met een verstandelijke beperking aankan of nodig heeft, bevorder je welzijn en psychische gezondheid. Ook jij als professional ervaart zo meer voldoening en plezier in je werk.

De FORTIOR trainingen richten zich op drie kernthema’s: emotionele ontwikkeling, relatie tussen cliënt en professional en ondersteuning van teams en verwanten. De FORTIOR trainingen zijn praktijkgericht, goed verzorgd en georganiseerd met persoonlijke aandacht.

Praktijkgerichte trainingen die jou en je cliënt verder brengen

FORTIOR organiseert trainingen die zijn toegesneden op het werkveld van professionals die werken met mensen met een verstandelijke beperking in bijvoorbeeld de gehandicaptenzorg, speciaal onderwijs of GGZ. De docenten van FORTIOR hebben veel ervaring in zorg of speciaal onderwijs waardoor ze de theorie prima kunnen vertalen naar de praktijk. Dit maakt dat de deelnemers de geleerde vaardigheden en kennis vaak de volgende dag al kunnen toepassen in hun werk. De trainingen vinden plaats in kleine groepen (6 tot 25 deelnemers) waardoor er veel ruimte is voor vragen, oefening en uitwisseling. Bijna alle trainingen van FORTIOR zijn geaccrediteerd.

Stel deze aanbieder een vraag

  • FORTIOR
  • Buurkerkhof 9
  • 3511 KC Utrecht

Het aanbod van deze aanbieder

Stress- en spanningsregulatie bij mensen met een verstandelijke beperking volgens polyvagaal theorie

Stress is een belangrijk thema in de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking. Veel mensen met een verstandelijke beperking ervaren namelijk stress. Als cliënten zich onbegrepen en bedreigd voelen dan is dat te zien aan hun gedrag, bijvoorbeeld in probleemgedrag. Begeleiders reageren dan weer op dit gedrag en zo kan een negatieve spiraal ontstaan. Professionals zijn vaak niet op de hoogte van de rol die het “autonome zenuwstelsel” van hun cliënten en die van henzelf hierbij speelt.

Het praktisch toepassen van ”De Draad”

Enkele jaren geleden ontwikkelde Gerrit Vignero “De Draad”. In deze methode wil hij de ontwikkelingspsychologie vertalen in eenvoudige en bruikbare woorden voor begeleiders en ouders. Teambegeleiders, psychologen en orthopedagogen krijgen met “De Draad” een stap voor stap methode die ze in hun begeleiding kunnen gebruiken. “De Draad” bevat een aantal praktische beelden die direct door begeleider en ouders begrepen kunnen worden. De relatief ingewikkelde theorie over emotionele ontwikkeling wordt zo concreet en invoelbaar. “De Draad” maakt de stappen inzichtelijk die een baby tot volwassene zet in zijn emotionele en sociale ontwikkeling. Deze stappen worden vertaald in ontwikkelingsthema’s. De essentie van de methode is op zoek te gaan naar het kwetsbare plekje in deze ontwikkeling en op basis daarvan de begeleidingsstrategie te ontwikkelen.

Emotieregulatie via de inwendige zintuigen

In de nieuwste inzichten vanuit de studie van emoties wordt er nu van uitgegaan dat emoties tot stand komen op basis van wat we waarnemen in ons lichaam. Dat waarnemen gebeurt via een aantal interne zintuigen, zoals de interoceptie en de proprioceptie. Een goede (interne) zintuiglijke waarneming ligt dus aan de basis van het goed waarnemen van emoties, wat dan weer de basis is van het goed reguleren van emoties. Bij mensen met autisme en/of een verstandelijke beperking kan een sensorische over- of ondergevoeligheid dit proces verstoren. Je kan namelijk niet goed reguleren wat je niet goed waarneemt. Dat heeft zijn gevolgen voor het aanbieden van stress- en emotieregulatietechnieken. Het heeft weinig zin om emotieregulatietechnieken aan te leren aan iemand die zijn emoties niet goed waarneemt.