De training is bedoeld voor leerkrachten die te maken hebben met (dreigend) hardnekkige gedragsproblemen van een of meerdere leerlingen in hun groep. Deze training wordt ondersteund met SVIB om het gedrag van de leerlingen te analyseren en om de vorderingen van het traject te kunnen monitoren. In deze training wordt leerkrachten geleerd hoe het gewenste gedrag kan worden overgebracht en hoe dit systematisch kan worden bekrachtigd door gebruik te maken van een gedragskaart. Hierin wordt structureel samengewerkt met de ouders. Gebleken is dat deze samenwerking ondersteunend is voor het positief veranderen van het gedrag.
PBS in de klas gaat uit van dezelfde principes als SWPBS maar dan op groepsniveau. In deze training leert de leerkracht hoe hij/zij probleem gedrag kan voorkomen en wat hij/zij moet doen wanneer een leerling probleem gedrag laat zien.
Deze training gaat specifiek over de preventieve lessen voor sociale veiligheid, bijvoorbeeld het voorkomen van pestgedrag. De training past binnen het groene interventie niveau (zie figuur 1) van PBS. Pestgedrag is te vergelijken met een brandende kaars. Net als de kaars zuurstof nodig heeft, heeft pestgedrag aandacht nodig om door te gaan. Met deze training leren leerkrachten hoe ze de aandacht voor het pestgedrag kunnen weghalen. Dit wordt gedaan door een driestappenroutine: het gebruik van een stopsignaal, weglopen en praten met een volwassene. Stop-Loop-Praat.