Cursusraject voor leidinggevenden, pedagogen en groepsleiding die werken met kinderen van 0 tot 12 jaar
De pedagogiek van de kinderopvang, bronnen en pedagogisch beleid, vertaling van opvoedingsdoelen en opvoedingsaspecten.
Catherine Delsing is orthopedagoog en is sinds 1987 werkzaam in en voor de kinderopvang en naschoolse opvang. Haar specialisatie is interactie tussen volwassenen en kinderen en tussen kinderen onderling.
Vanuit haar eigen bureau verzorgt zij training, coaching en werkbegeleiding ter bevordering van deskundigheid in het handelen naar jonge kinderen. Dit middels een trainingstraject dat zij als pedagogisch directeur van een KDV in Amsterdam en als docent binnen de kinderopvang heeft ontwikkeld op basis van vragen vanuit de werkvloer. Haar belangstelling en speerpunt zijn in het bijzonder het centraal stellen van de opvoeder in het proces van het leren werken met nieuwe opvoedingsideeën. In haar trainingen voor professionele opvoeders staan houding, (zelf)observatie en omgaan met gevoelens centraal.
Deskundigheidsontwikkeling op de werkvloer vraagt ook om een andere omgang met de beroepsgroep. Nieuwe ideeën zijn niet zomaar in praktijk te brengen. Haar pedagogische visie vraagt ook om een andere manier van leidinggeven die daarop is afgestemd. De ontwikkeling van de individuele medewerker krijgt ruim aandacht en wordt meegenomen in het hele pedagogische veranderingsproces zodat uiteindelijk het vak met meer deskundigheid en plezier wordt uitgeoefend.
Catherine Delsing ziet een kinderdagverblijf als een samenleving van kinderen en volwassenen, een dynamisch geheel. Haar training is dan ook een flexibele leerroute, afgestemd op de individuele deelnemer. Het blijkt dat al vele organisaties deze methode als positief en leerrijk ervaren.
De pedagogiek van de kinderopvang, bronnen en pedagogisch beleid, vertaling van opvoedingsdoelen en opvoedingsaspecten.