Rekendidactiek
In de bijeenkomsten verkennen we het samenspel tussen leerling, leerstof en leerkracht binnen het rekenonderwijs, waarbij het in de klas afstemmen op behoeften van leerlingen centraal zal staan.
Bureau Wolters streeft naar goed afgestemd onderwijs voor elk kind, zodat ieder kind tot zijn recht komt. Dit wordt bereikt door het geven van cursussen, adviezen en begeleiding aan docenten en schoolorganisaties. Door het verspreiden van kennis en inzichten helpt Bureau Wolters om goed af te kunnen stemmen op kinderen.
Vroegtijdig kunnen signaleren en een intensivering van preventieve en curatieve maatregelen zijn hierbij van belang. In dit kader is het belangrijk dat er op de scholen de komende jaren orthodidactische- en orthopedagogische kennis voorhanden is om doelmatig en doelgericht af te kunnen stemmen. Onze missie/visie is visueel weergegeven in onderstaande afbeelding. Om het doel van optimale afstemming te bereiken, zul je kennis moeten hebben van drie aspecten: de leerling (1), jezelf (2) en de context (3). Met de kennis die uit deze aspecten komt, kun je goed afstemmen en wordt er een ‘goodness of fit’ bereikt (van der Wolf & van Beukering, 2009).
In de bijeenkomsten verkennen we het samenspel tussen leerling, leerstof en leerkracht binnen het rekenonderwijs, waarbij het in de klas afstemmen op behoeften van leerlingen centraal zal staan.
In de bijeenkomsten verkennen we dan ook hoe leerlingen leren en hoe we dit leerproces op een gefundeerde wijze vorm kunnen geven in de praktijk.
Tijdens deze training gaan we samen met de deelnemers kijken naar interactionele processen die plaatsvinden in de groep en hoe je daar als leerkracht grip op kunt krijgen.