Consultatie
Bureau Wolters ondersteunt scholen in de schoolontwikkeling in de vorm van analyse, consultatie, observatie en begeleiding op basis van een gestelde hulpvraag.
Bureau Wolters streeft naar goed afgestemd onderwijs voor elk kind, zodat ieder kind tot zijn recht komt. Dit wordt bereikt door het geven van cursussen, adviezen en begeleiding aan docenten en schoolorganisaties. Door het verspreiden van kennis en inzichten helpt Bureau Wolters om goed af te kunnen stemmen op kinderen.
Vroegtijdig kunnen signaleren en een intensivering van preventieve en curatieve maatregelen zijn hierbij van belang. In dit kader is het belangrijk dat er op de scholen de komende jaren orthodidactische- en orthopedagogische kennis voorhanden is om doelmatig en doelgericht af te kunnen stemmen. Onze missie/visie is visueel weergegeven in onderstaande afbeelding. Om het doel van optimale afstemming te bereiken, zul je kennis moeten hebben van drie aspecten: de leerling (1), jezelf (2) en de context (3). Met de kennis die uit deze aspecten komt, kun je goed afstemmen en wordt er een ‘goodness of fit’ bereikt (van der Wolf & van Beukering, 2009).
Bureau Wolters ondersteunt scholen in de schoolontwikkeling in de vorm van analyse, consultatie, observatie en begeleiding op basis van een gestelde hulpvraag.
In de scholingsbijeenkomsten verkennen we hoe leerlingen leren en hoe we dit leerproces op een gefundeerde wijze vorm kunnen geven in de praktijk.
Pedagogisch afstemmen op het gedrag start met onszelf de vraag te stellen: waar komt het gedrag vandaan en waar ligt mijn/onze invloed?