Voor- en vroegschools educatie (VVE) is een programma dat zich richt op jonge kinderen met een (mogelijke) onderwijsachterstand. Door naar de VVE te gaan, wordt geprobeerd deze mogelijke achterstand tegen te gaan en zo deze leerlingen goed voor te bereiden voor de basisschool. Het goed starten van de basisschool heeft een positief effect op hun verdere schoolloopbaan.  

VVE bevat de voorschoolse en de vroegschoolse educatie. Voorschoolse educatie richt zich op peuters van 2 tot 3 jaar en is de verantwoordelijkheid van de gemeenten. Vroegschoolse educatie richt zich op kleuters en valt onder de verantwoordelijkheid van de school. VVE richt zich op ontwikkelingsgebieden, bijvoorbeeld taalontwikkeling, motorische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en beginnende rekenvaardigheid.  

Meer weten over voor- en vroegschoolse educatie en hoe jij leerlingen met een mogelijke onderwijsachterstand kan helpen? Bekijk dan ons aanbod! 

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

In deze verdiepingsmodule krijg je als trainer zicht op wat pedagogisch coaches nodig hebben om te ondersteunen bij de invoering van Startblokken, welke manieren van coachen passend zijn bij de Starblokken aanpak en het belang van samen optrekken als een community of practice.

Startblokken

Startblokken ondersteunt de ontwikkeling van baby, peuter en jonge kleuter optimaal. Deze training bestaat uit…

KWIVIVVE

KWIVIVVE is een kwaliteitszorgsysteem voor voorschoolse organisaties waarbij je zélf de kwaliteit van je organisatie…

Is de diversiteit van het onderwijsaanbod in het geding?

Het voortgezet onderwijs kampt al jaren met een tekort aan leraren. Vooral voor bepaalde vakken is de vraag naar gekwalificeerde docenten groter dan het aanbod. Bij deze zogenoemde tekortvakken dreigt zelfs een uitsterving van het vak omdat er geen leraren meer voor zijn. Kunnen we dit nog wel tegenhouden?