Taakgericht werken is een verzamelnaam voor alle gedragingen die betrokkenheid bij instructie of een taak indiceren. Leraren vervullen een sleutelrol in het taakgericht werken van leerlingen. Door middel van een duidelijke structuur en gerichte feedback kun je als leraar zorgen dat leerlingen rustig, geconcentreerd en gefocust aan hun taak kunnen werken. Maar je kunt ook actief leidinggeven aan het taakgericht werken van de klas. Door de leerlingen te laten weten wat zij kunnen verbeteren in bijvoorbeeld de werkhouding, of door juist complimenten te geven en het zelfvertrouwen te vergroten, zul je taakgericht werken bevorderen en zo de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.

Taakgericht stimuleren in jouw klas? Bekijk ons aanbod

Leiderschapspraktijken voor schoolleiders

Als schoolleider heb je een cruciale rol. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen, maar ook voor het vormgeven van een visie en het sturen op langetermijndoelen. In dit artikel duiken we dieper in op de leiderschapspraktijken die voor jou belangrijk zijn.

Deze IPC-opleiding maakt een coördinator van je. Leerkrachten van Curriculum 10-14 zijn ook welkom. De IPC-coördinator is de kartrekker van IPC of Curriculum 10-14 binnen de school en onderhoudt de contacten met de (IPC-)trainer. Zo help je het schoolteam om IPC en Curriculum 10-14 beter te gebruiken en zie je welke stappen er te maken zijn in de ontwikkeling van de school. De IPC-coördinatoropleiding bestaat uit praktijkopdrachten op school, vier online en vijf fysieke bijeenkomsten. De uitwisseling van ervaringen met elkaar speelt daarbij een belangrijke rol.

Nieuw op oo.nl

In deze rubriek bespreken we de recente updates en nieuwe functionaliteiten van het platform oo.nl en kijken we naar de toekomstplannen van oo.nl.