De bestuurder draagt zorg voor het formuleren van de strategische koers, de missie van de organisatie en van de visie op onderwijs. Hij/zij is in staat de maatschappelijke opdracht te vertalen naar de specifieke opdracht voor de eigen organisatie(s) en de gevolgen daarvan voor de positionering van die organisatie(s).

Dit betekent:

  • Hij/zij is in staat het speelveld te (doen) analyseren, kansen en bedreigingen te (doen) onderkennen en te duiden en te koppelen aan de sterktes en zwaktes van de organisatie.
  • De bestuurder is in staat het proces van strategieontwikkeling vorm te geven en te sturen.
  • Hij/zij is in staat om keuzes te maken en kan met scenario’s werken.

Scholen aan zet: verminder de stress van leraren! 

Leraren ervaren steeds meer stress en burn-out, maar de oplossing voor dit probleem ligt niet alleen bij hen zelf. Scholen en hun leiderschap moeten actief stappen ondernemen om een gezondere en meer ondersteunende werkomgeving te creëren waarin leraren kunnen floreren. Wat kunnen scholen doen om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen?  

In de e-learning module Visie op onderwijs verdiep je je in het begrip missie/visie en krijg je handvatten betreft de ontwikkeling en het gebruik van een krachtige onderwijsvisie.

Help, hoe maak ik een persoonlijk ontwikkelingsplan?

Een goed begin is het halve werk. Hoe beter jij je ambities en doelen scherp hebt, hoe groter de kans dat je scholing of opleiding een succes wordt. Tijd voor een concreet plan: het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).  Wat is dat precies en hoe maak je het?