De bestuurder draagt zorg voor het formuleren van de strategische koers, de missie van de organisatie en van de visie op onderwijs. Hij/zij is in staat de maatschappelijke opdracht te vertalen naar de specifieke opdracht voor de eigen organisatie(s) en de gevolgen daarvan voor de positionering van die organisatie(s).

Dit betekent:

  • Hij/zij is in staat het speelveld te (doen) analyseren, kansen en bedreigingen te (doen) onderkennen en te duiden en te koppelen aan de sterktes en zwaktes van de organisatie.
  • De bestuurder is in staat het proces van strategieontwikkeling vorm te geven en te sturen.
  • Hij/zij is in staat om keuzes te maken en kan met scenario’s werken.

Wat onderscheidt macht van gezag? Moet ik verstandig zijn of mijn hart volgen? Wat is eerlijk delen eigenlijk? Hoe weet ik of iets waar is? Welke rol speelt taal in ons denken? Durft u deze vragen aan te gaan?

Hoe vaak neemt u nog de tijd om te twijfelen? Om uw eigen aannames, veronderstellingen en oordelen te onderzoeken? Twijfel is een cruciaal hulpmiddel bij het vergaren van betrouwbare kennis. Maar al te vaak beperken we onszelf door te vertrouwen op ingesleten denkpatronen. Herkent u deze patronen in uw eigen denken? 

Filosofische training kan u helpen uw denkvermogen te verruimen en uw verwondering over alledaagse zaken te stimuleren. Ontdek samen met ons de waarde van twijfel, zelfreflectie en de kunst van het bevragen van uw eigen gedachten.