Je wil je leerlingen zoveel mogelijk meegeven. Je bent immers niet voor niets leraar geworden. Toch kan het met de vele impulsen en prikkels in de samenleving lastig zijn om je klas te motiveren en hun aandacht vast te houden. Het is dus belangrijk dat je als leraar de juiste gereedschappen hebt op het gebied van spreek- en presentatievaardigheden om ervoor te zorgen dat je klas graag naar je luistert en jouw lesstof maximaal opneemt. Het gaat dan niet om wat je zegt maar ook juist om hóé je het zegt. Denk bijvoorbeeld aan je stemgebruik en lichaamstaal, maar ook aan authenticiteit en autoriteit.  

Aan de slag met spreek- en presentatievaardigheden? Bekijk ons aanbod

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

‘Goed zo!’ zeg je tegen een leerling. Weet deze leerling ook wat ze goed heeft gedaan? Zodat ze de volgende keer met iets meer zelfvertrouwen aan een opdracht begint?

Hoe sta je met een goed gevoel voor de klas?

Shauna Plompen van Blijven Leren geeft concrete tips over hoe je vol zelfvertrouwen effectieve lessen geeft én voor jezelf zorgt in het onderwijs. ‘Ik gun alle docenten dat ze de tijd pakken om de ruimte te nemen. Ruimte om jezelf te scholen en te ontwikkelen.’