RTTI is een middel om de vier cognitieve niveaus van leren in kaart te brengen. Deze vier cognitieve niveaus zijn: reproductie, toepassing 1, toepassing 2 en inzicht. Reproductie gaat om vragen over uit het hoofd geleerde lesstof. Toepassing 1 gaat om vragen over toepassen van leerstof in bekende situaties, toepassing 2 over toepassen in nieuwe situaties. Inzicht gaat om vragen waarbij de leerling zelf een methode moet bedenken om tot een antwoord te komen.  

Door de scores van RTTI te analyseren, kunnen lessen worden aangepast op de behoeftes van leerlingen. Ook kan RTTI gebruikt worden om met leerlingen in gesprek te gaan over hun leerbehoeften en zo krijgen leerlingen meer inzicht in het eigen leerproces.  

Meer weten over RTTI en hoe je het toepassen in jouw lessen? Bekijk dan ons aanbod! 

Omgaan met ouders rondom pesten: hoe werk je samen aan een veilige schoolomgeving? 

Pesten is helaas nog steeds een hardnekkig probleem in het onderwijs. Het heeft niet alleen grote gevolgen voor de leerlingen die gepest worden, maar beïnvloedt ook de sfeer in de klas en kan langdurige schade aanrichten op sociaal en emotioneel vlak. Als leraar heb je een cruciale rol in het signaleren en aanpakken van pestgedrag, […]

Hoe sta je met een goed gevoel voor de klas?

Shauna Plompen van Blijven Leren geeft concrete tips over hoe je vol zelfvertrouwen effectieve lessen geeft én voor jezelf zorgt in het onderwijs. ‘Ik gun alle docenten dat ze de tijd pakken om de ruimte te nemen. Ruimte om jezelf te scholen en te ontwikkelen.’