Leerlingen die een goede band hebben met hun leraar hebben meer zelfvertrouwen, zijn meer betrokken en er is een betere sfeer in de klas. Jij kan als leraar deze band opbouwen door goed te luisteren en te kijken naar wat een leerling nodig heeft. Ook het stellen van duidelijke afspraken helpt. Zo weet iedereen in de klas waar hij of zij aan toe is. Dat geeft de leerlingen veiligheid en houvast en zo kan je een ontspannen sfeer creëren in de klas.

Meer weten over het opbouwen van een band tussen jouw en je leerlingen? Bekijk dan ons aanbod! 

Zo leg je de bal weer bij de leerling

Hoe gemotiveerd werken jouw leerlingen en welke rol speel jij daarbij? Oud-docent en psycholoog Marije Veenstra-van Baal legt uit hoe je als leraar je leerlingen activeert om met zelfvertrouwen aan het werk te gaan.

Met de e-learning module Kind in Zicht gesprekken krijg je handvatten hoe je door middel van kind gesprekken je zicht op de onderwijsbehoeften van je leerlingen kunt vergroten. Zo doorlopen we in deze module manieren hoe je door de leerling als bron te gebruiken beter begrijpt hoe de leerling leert.

Op zoek naar de verbinding – gesprek met Simone Mark (CPC)

Goed onderwijs begint met een goede relatie tussen de leraar en het kind. Dat is het motto waarmee Simone Mark samen met Marcel van Herpen het Centrum Pedagogisch Contact (CPC) oprichtten. Hun missie? Simone: ‘Scholen bewustmaken dat alles begint bij een gezond pedagogisch klimaat. Dat betekent een omgeving waarin elk kind zich verbonden en veilig […]