Radicalisering kan op diverse manieren worden beschreven. In het onderwijs is er vaak sprake van een leerling die in aanraking komt met radicaal, extremistisch gedachtegoed – het wij-zij-denken – en afdrijft van de democratie. De leerling komt dan in contact met andere, geradicaliseerde mensen die dezelfde overtuigingen hebben, raakt geïnspireerd en gaat er steeds verder in op. De leerling groeit vaak ook toe naar geweldverheerlijking, en kan een gevaar betekenen voor de samenleving. Als leraar is het daarom belangrijk de leerlingen serieus te nemen, en de leerlingen die geneigd zijn zich af te sluiten van de groep, persoonlijke aandacht te geven om problemen te ontdekken. Radicalisering is niet verbonden aan een specifieke etnische, culturele, religieuze of politieke groep. 

 Meer weten over radicalisering en polarisatie? Bekijk de trainingen, boeken en artikelen over radicalisering en polarisatie op school. 

Verbreed uw vaardigheden als OOP’er en leer onder meer:
– Omgaan met cultuurverschillen en straatcultuur
– Omgaan met afwijkend (deviant) gedrag bij jongeren
– Wat de gevolgen zijn van verslaving op school
– Wat de oorzaken zijn van probleemgedrag van leerlingen

Polarisatie

Van klimaat en landbouwbeleid tot woningtekorten en de sinterklaastraditie: er zijn maar weinig actuele onderwerpen…

Peer education

Een peer education-project op school is een enthousiasmerende en interessante ervaring voor leerling én docent! Onze…

De Schoolleidersbeurs-VO: wat is het en wat kan je ermee?  

In het Onderwijsakkoord ‘Samen voor het beste Onderwijs’ is afgesproken dat jaarlijks 10 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de professionele ontwikkeling van schoolleiders. In dit artikel lees je hoe je de Schoolleidersbeurs-VO kan aanvragen én laten we je een aantal masteropleidingen zien die je kan volgen met de beurs.