Radicalisering kan op diverse manieren worden beschreven. In het onderwijs is er vaak sprake van een leerling die in aanraking komt met radicaal, extremistisch gedachtegoed – het wij-zij-denken – en afdrijft van de democratie. De leerling komt dan in contact met andere, geradicaliseerde mensen die dezelfde overtuigingen hebben, raakt geïnspireerd en gaat er steeds verder in op. De leerling groeit vaak ook toe naar geweldverheerlijking, en kan een gevaar betekenen voor de samenleving. Als leraar is het daarom belangrijk de leerlingen serieus te nemen, en de leerlingen die geneigd zijn zich af te sluiten van de groep, persoonlijke aandacht te geven om problemen te ontdekken. Radicalisering is niet verbonden aan een specifieke etnische, culturele, religieuze of politieke groep. 

 Meer weten over radicalisering en polarisatie? Bekijk de trainingen, boeken en artikelen over radicalisering en polarisatie op school. 

Omgaan met ouders rondom pesten: hoe werk je samen aan een veilige schoolomgeving? 

Pesten is helaas nog steeds een hardnekkig probleem in het onderwijs. Het heeft niet alleen grote gevolgen voor de leerlingen die gepest worden, maar beïnvloedt ook de sfeer in de klas en kan langdurige schade aanrichten op sociaal en emotioneel vlak. Als leraar heb je een cruciale rol in het signaleren en aanpakken van pestgedrag, […]

Deze training gaat over verschillende vormen van discriminatie en hoe je je als omstander, in de klas, op een positieve en effectieve manier hiertegen kunt uitspreken.

Letterlijk en figuurlijk je weg vinden op Were Di

Of je nu net afgestudeerd bent aan een lerarenopleiding of al jaren in het vak zit: als nieuwe medewerker start je bij Were Di meteen met een begeleidings- en coachingtraject. Zo word je snel wegwijs in de school, heb je altijd de juiste support als je een uitdagende dag hebt en leer je door ervaren trainers nog beter in je vak te worden. Hoe dit traject eruitziet, vertelt teamleider Sietse Hoogeboom. ‘Bij Were Di willen wij onze mensen ondersteunen zichzelf en hun rol in de maatschappij te vinden, niet alleen op de school’