Onderzoekend leren is een methode waarbij leerlingen worden gestimuleerd om zelf actief bezig te gaan om vragen te stellen en onderzoek te doen om deze vragen te beantwoorden. Leerlingen doorlopen hierbij een onderzoekscyclus. Stappen in zo’n cyclus zijn: verwonderen, verkennen, onderzoek opzetten, onderzoek uitvoeren, concluderen & presenteren. Na het doorlopen van de cyclus kan de leerling met kennis die hij of zij heeft opgedaan gaan verbreden en verdiepen in een nieuwe cyclus. 

Bij onderzoekend leren heb je als leerkracht meer een begeleidende rol in plaats van een lesgevende rol. Toch blijft ook lesgeven belangrijk, zodat leerlingen wel de nodige basiskennis hebben, waarna ze zelf verder kunnen onderzoeken waar hun interesses liggen.  

Meer leren over onderzoekend leren en hoe je het kunt toepassen in je lessen? Bekijk dan ons aanbod! 

4 mindfulness technieken voor meer rust en ontspanning in de klas

Is het soms moeilijk voor je om orde te houden, door drukte in de klas? Of merk je dat jij of je leerlingen overprikkeld raken? Mindfulness, ook wel aandachttraining of antistresstraining genoemd kan de rust terugbrengen in je les. Deze vanuit het Boeddhistisch afkomstige technieken kan je praktisch inzetten om de aandacht van de klas […]

Tijdens deze inspiratiedag leer je alles over onderzoekend en ontwerpend leren in de praktijk. Ook leer je hoe je collega’s kunt inspireren en motiveren en wat je moet doen om van wetenschap en techniekonderwijs een succes te maken.

Beladen momenten: leer beter omgaan met botsingen in de klas

In elke klas kom je ze tegen: momenten waarop de wensen en verwachtingen van jou en je leerlingen totaal botsen. Denk aan situaties waarin jij wilt dat iedereen stil werkt, terwijl een leerling juist wil bewegen of praten. Zulke momenten, ook wel beladen momenten genoemd, kunnen leiden tot conflicten. Maar met de juiste aanpak kun […]