Als een leerling eenmaal een achterstand heeft, is dit vaak moeilijk om in te lopen. Vanuit de nieuwe doelstellingen in het coalitieakkoord wordt hier meer op gefocust en krijgen onderwijsinstellingen meer budget om leerlingen met een leerachterstand te ondersteunen. 

Met het ‘Onderwijsachterstandenbeleid’ (OAB) heeft de overheid het doel: bestrijden van onderwijsongelijkheid die het gevolg is van verschillen in gezinsomstandigheden waarin kinderen opgroeien. Dit begint al op jonge leeftijd, in de voorschoolse periode, door kinderen met een taalachterstand te herkennen en te ondersteunen. Dit gebeurt onder andere door het aanbieden van VVE programma’s (Voor- en Vroegschoolse Educatie) voor peuters van twee tot vier jaar op het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal. Zo beginnen alle kinderen goed voorbereid aan de basisschool.

Wil je meer weten hoe jij bij kunt dragen aan gelijke onderwijskansen voor ieder kind? Bekijk ons opleidingsaanbod en beschikbare boeken.

Over de oorzaken, kenmerken en gevolgen van een langzame informatieverwerking, en hoe leerkrachten en ouders hiermee om kunnen gaan

Communiceren met ouders/verzorgers, zo doe je dat!

Een goede relatie tussen school en ouders/verzorgers heeft een positieve invloed op de schoolprestaties en het welzijn van de leerling. Goede, persoonlijke communicatie is daarbij onmisbaar. Veel scholen houden aan het begin van het schooljaar een startgesprek met ouders/verzorgers én de leerling (van kleuter tot eindexamenleerling) om die relatie op te bouwen. Het moet leiden […]