Als een leerling eenmaal een achterstand heeft, is dit vaak moeilijk om in te lopen. Vanuit de nieuwe doelstellingen in het coalitieakkoord wordt hier meer op gefocust en krijgen onderwijsinstellingen meer budget om leerlingen met een leerachterstand te ondersteunen. 

Met het ‘Onderwijsachterstandenbeleid’ (OAB) heeft de overheid het doel: bestrijden van onderwijsongelijkheid die het gevolg is van verschillen in gezinsomstandigheden waarin kinderen opgroeien. Dit begint al op jonge leeftijd, in de voorschoolse periode, door kinderen met een taalachterstand te herkennen en te ondersteunen. Dit gebeurt onder andere door het aanbieden van VVE programma’s (Voor- en Vroegschoolse Educatie) voor peuters van twee tot vier jaar op het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal. Zo beginnen alle kinderen goed voorbereid aan de basisschool.

Wil je meer weten hoe jij bij kunt dragen aan gelijke onderwijskansen voor ieder kind? Bekijk ons opleidingsaanbod en beschikbare boeken.

Na deze workshop heb je meer zicht op de ‘verborgen basisvaardigheden’ die kinderen nodig hebben om succes te hebben in hun schoolontwikkeling, maar die binnen het onderwijs onderbelicht en mogelijk zelfs totaal onbekend zijn.

De leraar heeft een rol die veel verder gaat dan alleen lesgeven

De relatie tussen leraar en leerling is essentieel voor het schoolsucces en de gehele ontwikkeling van een kind. Jij wil je leerlingen de allerbeste kansen geven. Zeker nu, in de tijd na corona, waarin sterk wordt ingezet op het inhalen van onderwijsachterstanden en het welbevinden van de leerling, zien we maar weer hoe belangrijk de […]