Observeren is het bewust waarnemen van een persoon. Dat kan bijvoorbeeld gaan over een handeling van één leerling, maar ook de houding, gedrag of interacties tussen meerdere leerlingen. Observeren doe je zonder hierbij direct te oordelen. Hierdoor kan je informatie zien die je in eerste instantie misschien gemist zou hebben. Observeren is daarom belangrijke vaardigheid om te bezitten in het onderwijs. Er zijn verschillende observatietools die je kan inzetten. Zo kan je een video-opname gebruiken om je didactische vaardigheden te bekijken en kan je een observatielijst gebruiken in de klas.

Wil je meer weten over observeren als leraar? Bekijk dan ons aanbod!

Didactiek: 3 Innovaties voor het verbeteren van je lesmethoden 

Als onderwijsprofessional is het belangrijk om je didactische vaardigheden constant te verfijnen en te verbeteren. In dit artikel delen we enkele recente innovaties in de didactiek en geven we je concrete, direct toepasbare tips die je in je lessen kunt inzetten. 

In de VE-basisscholing krijg je kennis en vaardigheden om op een VE-locatie te werken. De training bestaat uit twaalf bijeenkomsten, het maken van voorbereidende/praktijkopdrachten (studiebelasting is 12 x 30 minuten), het werken aan een portfolio en een coachbezoek. Met het certificaat Basis VE kun je vervolgens zelfstandig op een VE-locatie aan de slag.