Het vak Nederlands heeft als doel leerlingen lees- en schrijfvaardig te maken in de Nederlandse taal. Tijdens de Nederlandse les komen er drie hoofddomeinen langs: taalvaardigheid, fictie & literatuur, en kennis over taal. Leerlingen zijn tijdens Nederlands onder andere bezig met het leren en toepassen van de grammatica en spelling regels, lezen literatuur en verbreden hun woordenschat. Nederlands is een verplicht vak in het voortgezet onderwijs.

In de huidige maatschappij zijn er waarschijnlijk veel leerlingen in jouw klas waarvan Nederlands niet de moedertaal is. Dit maakt dat er tijdens de Nederlandse les soms extra aandacht moet zijn voor deze leerlingen, waar de basis van de Nederlandse taal ontbreekt of nog niet voldoende is.

Meer leren over hoe je het best de les Nederlands kan inrichten? Bekijk dan ons aanbod!

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

Als docent weet je alles over je eigen vak, dus je verbetert eerst je eigen taalvaardigheid en vergroot je kennis van literatuur en communicatie. Maar je leert ook hoe je om kan gaan met een klas vol met leerlingen, hoe je hen kan stimuleren en hoe je onderwijs kan ontwerpen. Wil jij jouw kennis delen met de volgende generatie en de stap zetten richting het onderwijs? Dan is de Lerarenopleiding Nederlands iets voor jou!

Taalvaardigheid

Leer moeiteloos alle regels van de Nederlandse taal toepassen met het korte HBO-programma Taalvaardigheid.

‘Giechelen mag. Seks ís ook leuk!’

Ingewikkeld, lesgeven over relaties en seksualiteit? Helemaal niet, vinden ze op basisschool Aeresteijn. Door het thema het hele schooljaar aandacht te geven, verdwijnt het taboe en ontstaat er een veilige sfeer in de klas. ‘Het zijn zelfs mijn favoriete lessen!’