Ieder kind heft recht op onderwijs. Leerlingen met een lichamelijke of zintuigelijke beperking hebben daarom ook recht op onderwijs dat bij hen past. Er zijn veel verschillende soorten lichamelijke of zintuigelijke beperkingen, denk bijvoorbeeld aan leerlingen die slechtziend, slechthorend of (gedeeltelijk) verlamd zijn. Het is belangrijk om daarom per leerling te kijken wat hij of zij nodig heeft in het onderwijs om zich optimaal te ontwikkelen.

Om deze leerlingen hierbij te helpen moeten er soms aanpassingen worden gedaan op school. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat lokalen makkelijk toegankelijk zijn voor een leerling in een rolstoel of dat lesmateriaal wordt aangeboden in braille voor slechtziende leerlingen. Zo kunnen deze leerlingen makkelijker meedoen met de rest van de klas.

Meer weten over de ondersteuning van leerlingen met een lichamelijke of zintuigelijke beperking? Bekijk dan ons aanbod!

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

Is de diversiteit van het onderwijsaanbod in het geding?

Het voortgezet onderwijs kampt al jaren met een tekort aan leraren. Vooral voor bepaalde vakken is de vraag naar gekwalificeerde docenten groter dan het aanbod. Bij deze zogenoemde tekortvakken dreigt zelfs een uitsterving van het vak omdat er geen leraren meer voor zijn. Kunnen we dit nog wel tegenhouden?