Ieder kind heft recht op onderwijs. Leerlingen met een lichamelijke of zintuigelijke beperking hebben daarom ook recht op onderwijs dat bij hen past. Er zijn veel verschillende soorten lichamelijke of zintuigelijke beperkingen, denk bijvoorbeeld aan leerlingen die slechtziend, slechthorend of (gedeeltelijk) verlamd zijn. Het is belangrijk om daarom per leerling te kijken wat hij of zij nodig heeft in het onderwijs om zich optimaal te ontwikkelen.

Om deze leerlingen hierbij te helpen moeten er soms aanpassingen worden gedaan op school. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat lokalen makkelijk toegankelijk zijn voor een leerling in een rolstoel of dat lesmateriaal wordt aangeboden in braille voor slechtziende leerlingen. Zo kunnen deze leerlingen makkelijker meedoen met de rest van de klas.

Meer weten over de ondersteuning van leerlingen met een lichamelijke of zintuigelijke beperking? Bekijk dan ons aanbod!

Scholen aan zet: verminder de stress van leraren! 

Leraren ervaren steeds meer stress en burn-out, maar de oplossing voor dit probleem ligt niet alleen bij hen zelf. Scholen en hun leiderschap moeten actief stappen ondernemen om een gezondere en meer ondersteunende werkomgeving te creëren waarin leraren kunnen floreren. Wat kunnen scholen doen om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen?  

Duurzame inzetbaarheid: het fundament voor een sterke onderwijspraktijk

Je hoort het waarschijnlijk steeds vaker. De essentie van duurzame inzetbaarheid in het onderwijs. Misschien denk je wel: Waarom zou ik als leidinggevende, geconfronteerd met het lerarentekort, tijdgebrek en beperkte middelen, prioriteit geven aan duurzame inzetbaarheid? Is dit niet wéér een modewoord in een zee van onderwijstrends? In dit artikel leggen we uit waarom duurzame inzetbaarheid juist cruciaal is voor het behoud van vitaal en gelukkig personeel! Lees hier verder.