Als schoolleider stimuleer je een reflectieve, onderzoekende houding op alle niveaus binnen de organisatie en vervul je daarbij zelf een voorbeeldrol. Om de betrokkenheid en leerbereidheid van medewerkers te bevorderen ga je het gesprek aan over opvattingen en drijfveren. Hierbij horen de volgende aspecten:

  1. Bevorderen van een gevoelde gezamenlijke verantwoordelijkheid voor leerlingen en gedeelde opvattingen over goed onderwijs
  2. Bevorderen dat leraren kritisch reflecteren op het eigen handelen en doelen formuleren voor hun professionele ontwikkeling (in relatie tot schooldoelen)
  3. Bevorderen van het stellen van vragen en de bereidheid om feedback te geven en ontvangen.
  4. Stimuleren en ondersteunen van medewerkers om zich te ontwikkelen in hun dagelijks functioneren, hun professionele ontwikkeling en loopbaanontwikkeling.
  5. Zicht hebben op, versterken en benutten van kwaliteiten van medewerkers (erkende ongelijkheid).

Leiderschapspraktijken voor schoolleiders

Als schoolleider heb je een cruciale rol. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen, maar ook voor het vormgeven van een visie en het sturen op langetermijndoelen. In dit artikel duiken we dieper in op de leiderschapspraktijken die voor jou belangrijk zijn.

Deze studiedag is voor alle coaches die een opleiding tot coach gevolgd hebben. De dag is bedoeld om technieken aan te scherpen, nieuwe inzichten te krijgen, opnieuw te ervaren wat jouw kwaliteiten zijn en met elkaar te werken aan onze professie.

Verbindend leiden vergroot het werkplezier van je team

Als je op dit moment vanuit verbinding leidt, ben je nog een beetje een buitenbeentje, volgens Frans Wilms, expert op het gebied van verbindend leiderschap. Toch is het het leiderschap dat juist nu nodig is.  “Zodra de complexiteit toeneemt, heeft het namelijk geen zin om medewerkers precies voor te schrijven wat ze moeten doen. Dan […]