In de leeftijd van 4 tot 6 jaar zit een kind in de kleutertijd. Vanaf deze leeftijdsfase gaan leerlingen naar de basisschool. Kleuters zijn minder egocentrisch dan peuters en beginnen meer het besef te krijgen dat ze deel uitmaken van verschillende werelden. Ook gaan ze realistischer en abstracter denken.

Als leerkracht wil je passend onderwijs geven aan deze leeftijdsgroep. Dit kan je doen door bijvoorbeeld instructie in de context van een spel te plaatsen, gebruik te maken van begeleide inoefening en iedere leerling succes-ervaringen te laten ervaren. Hiermee stimuleer je hun ontwikkeling en leer je ze belangrijke lessen die ze in de rest van hun onderwijs mee kunnen nemen.

Meer leren over kleuters en hoe jij kan helpen in hun ontwikkeling? Bekijk dan ons aanbod!

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

In deze training gaat het over een goede doorgaande leerlijn van groep 2 naar groep 3. Informeel en formeel leren. Welke keuzes kunnen we maken in ons aanbod? Leren aan de hand van thema’s, methoden of vanuit leerlijnen en doelen.

Op zoek naar de verbinding – gesprek met Simone Mark (CPC)

Goed onderwijs begint met een goede relatie tussen de leraar en het kind. Dat is het motto waarmee Simone Mark samen met Marcel van Herpen het Centrum Pedagogisch Contact (CPC) oprichtten. Hun missie? Simone: ‘Scholen bewustmaken dat alles begint bij een gezond pedagogisch klimaat. Dat betekent een omgeving waarin elk kind zich verbonden en veilig […]