In de leeftijd van 4 tot 6 jaar zit een kind in de kleutertijd. Vanaf deze leeftijdsfase gaan leerlingen naar de basisschool. Kleuters zijn minder egocentrisch dan peuters en beginnen meer het besef te krijgen dat ze deel uitmaken van verschillende werelden. Ook gaan ze realistischer en abstracter denken.

Als leerkracht wil je passend onderwijs geven aan deze leeftijdsgroep. Dit kan je doen door bijvoorbeeld instructie in de context van een spel te plaatsen, gebruik te maken van begeleide inoefening en iedere leerling succes-ervaringen te laten ervaren. Hiermee stimuleer je hun ontwikkeling en leer je ze belangrijke lessen die ze in de rest van hun onderwijs mee kunnen nemen.

Meer leren over kleuters en hoe jij kan helpen in hun ontwikkeling? Bekijk dan ons aanbod!

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

In deze training gaat het over een goede doorgaande leerlijn van groep 2 naar groep 3. Informeel en formeel leren. Welke keuzes kunnen we maken in ons aanbod? Leren aan de hand van thema’s, methoden of vanuit leerlijnen en doelen.

Knapper dan knap

Inge de Clercq, Wilma Düren, Monique van der Heijden, Jarise Kaskens, Els Lamberts, Lilian Leferink, Carola Riemens

BHV Kinderopvang

Leer acuut levensreddend handelen incl. reanimatie en AED, brandbestrijding, ontruiming, communicatie en alarmering speciaal voor…

LOB doe je met zijn allen

In 2017 presenteerde de minister van Onderwijs de Kwaliteitsagenda LOB voor het vo. Het doel? Scholen helpen om loopbaanbegeleiding aan leerlingen stevig op de kaart te zetten. Van decaan tot mentor en vakdocent, iedereen doet mee.