Trauma betekent dat iemand iets heeft meegemaakt wat zo pijnlijk, extreem of schokkend was dat het niet lukt om er mee om te gaan. Dit leidt soms tot gevoelens van angst, woede of eenzaamheid.  

Leerlingen bij jou op school kunnen ook trauma’s hebben, doordat ze bijvoorbeeld gepest worden, een erg ongeluk hebben gehad, vluchteling zijn of een ouder hebben verloren. Deze trauma’s kunnen zich uiten doordat de leerling zich terugtrekt of heel somber is, maar ook in andere gedragsproblemen zoals woede-uitbarstingen, concentratieproblemen of druk gedrag. Om goed met deze leerlingen om te gaan is het belangrijk om traumasensitief te handelen in je klas, niet alleen voor leerlingen waarvan je weet dat ze een trauma hebben, maar vooral ook voor leerlingen waarvan je het niet weet. 

Wil je meer leren over traumasensitief handelen? Bekijk ons aanbod! 

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

Deze verdiepingstraining is een vervolg op de basistraining Hechting en trauma. Met de kennis uit de basistraining, ga je oefenen met het leren herkennen van signalen en onderkennen van de problematiek. Het accent in deze training ligt op trauma.

Zo kun je als leraar social media inzetten om je netwerk te vergroten

Op 30 juni vieren we Wereld Social Media Dag, een dag om de impact van sociale media op wereldwijde communicatie te erkennen en te vieren. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, maar hoe kunnen we ze als onderwijsprofessionals optimaal benutten voor onze eigen ontwikkeling en samenwerking?