Trauma betekent dat iemand iets heeft meegemaakt wat zo pijnlijk, extreem of schokkend was dat het niet lukt om er mee om te gaan. Dit leidt soms tot gevoelens van angst, woede of eenzaamheid.  

Leerlingen bij jou op school kunnen ook trauma’s hebben, doordat ze bijvoorbeeld gepest worden, een erg ongeluk hebben gehad, vluchteling zijn of een ouder hebben verloren. Deze trauma’s kunnen zich uiten doordat de leerling zich terugtrekt of heel somber is, maar ook in andere gedragsproblemen zoals woede-uitbarstingen, concentratieproblemen of druk gedrag. Om goed met deze leerlingen om te gaan is het belangrijk om traumasensitief te handelen in je klas, niet alleen voor leerlingen waarvan je weet dat ze een trauma hebben, maar vooral ook voor leerlingen waarvan je het niet weet. 

Wil je meer leren over traumasensitief handelen? Bekijk ons aanbod! 

Omgaan met ouders rondom pesten: hoe werk je samen aan een veilige schoolomgeving? 

Pesten is helaas nog steeds een hardnekkig probleem in het onderwijs. Het heeft niet alleen grote gevolgen voor de leerlingen die gepest worden, maar beïnvloedt ook de sfeer in de klas en kan langdurige schade aanrichten op sociaal en emotioneel vlak. Als leraar heb je een cruciale rol in het signaleren en aanpakken van pestgedrag, […]

Van vacature naar vervulling: De psychologie van een succesvolle vacaturetekst.

Je wilt graag dat je vacature opvalt en de juiste kandidaten aantrekt. Hoe kun je dat bereiken? Met psychologie! Een succesvolle vacaturetekst schrijven is een kunst en een wetenschap. Je tekst bepaalt hoe sollicitanten je vacature zien en of ze reageren. Door gebruik te maken van de inzichten uit de psychologie kun je je vacatureteksten effectiever en aantrekkelijker maken. Lees verder om erachter te komen hoe je met een paar kleine aanpassingen je vacaturetekst kunt veranderen in een echte uitnodiging.