De basis van kansenongelijkheid ligt meestal in de kindertijd door het opleidingsniveau, het inkomen en eventuele taalachterstand van de ouders. Uiteindelijk kan kansenongelijkheid zelfs inkomensongelijkheid veroorzaken. Daarom is het belangrijk om kansenongelijkheid in het onderwijs zoveel mogelijk op te vangen.

Leerlingen met een kansenachterstand hebben extra tijd en aandacht nodig om van 0-1 naar 1-1 te komen. Als onderwijsmedewerker moet je daar dus extra tijd voor vrijmaken. Veel scholen bieden wel opties om jou daarin te ondersteunen, omdat ze daar subsidie voor kunnen krijgen. Het is vooral belangrijk dat je achterstanden signaleert en er in jouw team samen aan werkt om deze leerlingen zo goed mogelijk te helpen.

Wil je meer leren over kansenongelijkheid? Bekijk ons aanbod!  

Omgaan met ouders rondom pesten: hoe werk je samen aan een veilige schoolomgeving? 

Pesten is helaas nog steeds een hardnekkig probleem in het onderwijs. Het heeft niet alleen grote gevolgen voor de leerlingen die gepest worden, maar beïnvloedt ook de sfeer in de klas en kan langdurige schade aanrichten op sociaal en emotioneel vlak. Als leraar heb je een cruciale rol in het signaleren en aanpakken van pestgedrag, […]

Wat is eerlijk?

Eddie Denessen, Gerda Geerdink, Mariëtte Lusse en Martine van der Pluijm

Hoe jouw leiderschapsstijl het werkplezier van leraren beïnvloedt

Als leidinggevende in het onderwijs heb je de touwtjes in handen als het gaat om het creëren van een stimulerende en productieve werkomgeving. De keuzes die je maakt als leidinggevende hebben effect op het werkplezier van leraren, dat op zijn beurt de kwaliteit van het onderwijs beïnvloedt. Maar welke leiderschapsstijlen zijn er allemaal? En op welke manier hebben die invloed op jouw team?