Vijf manieren om je hoogbegaafde leerlingen uit te dagen
Als leraar wil je dat al je leerlingen zich kunnen ontwikkelen en leren op hun eigen niveau en tempo. Maar hoe doe je dat als je te maken hebt met meer- en hoogbegaafde leerlingen?
In jouw klas heb je te maken met verschillen in intelligentie bij de leerlingen, maar wanneer is een leerling hoogbegaafd en hoe begeleidt je een hoogbegaafde leerling?
Een leerling is hoogbegaafdheid als hij of zij een IQ heeft van boven de 130. Maar hoogbegaafdheid is meer dan alleen intelligentie. Hoogbegaafde leerlingen hebben een andere manier van denken en doen. Zo zijn kenmerken van hoogbegaafdheid creativiteit, doorzettingsvermogen en behoefte aan autonomie.
Omdat hoogbegaafde leerlingen intelligent zijn, wordt gedacht dat ze goed presteren op school. Maar als ze niet genoeg worden uitgedaagd, kunnen ze onderpresteren. Hoogbegaafde leerlingen werken en denken sneller en hebben meer behoefte aan zelfsturing. Als leerkracht kan je hier je instructie op aanpassen, door de leerstof compact te houden en door het geven van uitdagende opdrachten.
Meer weten over hoe om te gaan met hoogbegaafdheid in de klas? Bekijk dan ons aanbod!
Als leraar wil je dat al je leerlingen zich kunnen ontwikkelen en leren op hun eigen niveau en tempo. Maar hoe doe je dat als je te maken hebt met meer- en hoogbegaafde leerlingen?
Schooluitval, schooltrauma, niet op de juiste plek zitten, je niet passend voelen, je anders voelen… Veel kinderen en jongeren met enorm veel talenten blijken niet gelukkig te zijn in het onderwijs. Hoe kan het dat hoogbegaafde kinderen, jongeren, zich zo naar voelen dat ze liever niet meer naar school gaan? Dat ze het opgeven? Wat zou er moeten veranderen?
De IB’er verdient volgens de LBBO duidelijke kaders gezien hun sleutelpositie in het team. Toch heeft de IB’er nog steeds geen wettelijke basis of een plek in de CAO, waardoor er veel onduidelijkheid blijft. Wat doet de IB’er, en hoe word je er één? Lees hier verder.