In het programma van toetsing en afsluiting (PTA) staat de inhoud, planning en beoordeling van het schoolexamen. Leerlingen moeten voor het begin van het centraal examen het schoolexamen hebben afgerond. Het centraal examen is voor iedereen gelijk, maar als school heb je veel vrijheid voor de invulling van het schoolexamen.  

Deze schoolexamens kun je dus als school zelf maken. Het maken van een goede toets kan nog best ingewikkeld zijn. Handig is het om te beginnen met het bepalen van de uitkomst, zodat je kan toewerken naar de toetsdoelen. Ook kan het maken van een toetsmatrijs waardevol zijn. Hierin kan je de doelen die in de toets gemeten worden overzichtelijk weergeven.  

Meer leren over het maken van goede examens? Bekijk dan ons aanbod! 

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

Maak kennis met de conceptkerndoelen en -examenprogramma’s en verdiep je in thema’s zoals basisvaardigheden, de ontwikkeling van nieuwe leerlijnen en curriculumontwikkeling op school.

De Binnenkant

Sandra van Kolfshoven, Thijs Homan, Jacco van Uden, Nanja Mol, Evelien Beentjes, Gertjan Schuiling, Esther de Haan, Martijn Jansen, An Kramer, Fer van den Boomen

TOA-advies

De examinering en examineringsprocessen betrouwbaar uitvoeren én borgen is een behoorlijke uitdaging. TOA-advies ondersteunt je…

Online scholing vs fysieke scholing

Als onderwijsprofessionals streven we ernaar onze kennis en vaardigheden continu te verbeteren. In dit digitale tijdperk biedt online scholing een ongekende kans voor professionele groei. Wat zijn de voordelen van online scholing versus fysieke scholing?