In het programma van toetsing en afsluiting (PTA) staat de inhoud, planning en beoordeling van het schoolexamen. Leerlingen moeten voor het begin van het centraal examen het schoolexamen hebben afgerond. Het centraal examen is voor iedereen gelijk, maar als school heb je veel vrijheid voor de invulling van het schoolexamen.  

Deze schoolexamens kun je dus als school zelf maken. Het maken van een goede toets kan nog best ingewikkeld zijn. Handig is het om te beginnen met het bepalen van de uitkomst, zodat je kan toewerken naar de toetsdoelen. Ook kan het maken van een toetsmatrijs waardevol zijn. Hierin kan je de doelen die in de toets gemeten worden overzichtelijk weergeven.  

Meer leren over het maken van goede examens? Bekijk dan ons aanbod! 

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

Maak kennis met de conceptkerndoelen en -examenprogramma’s en verdiep je in thema’s zoals basisvaardigheden, de ontwikkeling van nieuwe leerlijnen en curriculumontwikkeling op school.

Dalton: LEF

René Berends, Hilde-Marie van Slochteren, Vera Otten-Binnerts

TOA-advies

De examinering en examineringsprocessen betrouwbaar uitvoeren én borgen is een behoorlijke uitdaging. TOA-advies ondersteunt je…

Onderwijsvormen, er valt heel wat te kiezen

Als het gaat om het onderwijs in Nederland valt er heel wat te kiezen. We kennen het traditionele klassikale openbare onderwijs, onderwijs dat uitgaat van een godsdienst of levensovertuiging en vernieuwend onderwijs zoals Montessori, Jennaplan of Dalton. Die laatste vorm wordt inmiddels traditioneel vernieuwingsonderwijs genoemd, aangezien er actueler vernieuwingsonderwijs aan het aanbod is toegevoegd, zoals […]