Dyslexie betekent letterlijk ‘niet goed kunnen lezen’. Dit komt erop neer dat leerlingen met dyslexie een hardnekkig probleem hebben bij spelling en lezen op woordniveau. Kenmerken van dyslexie zijn het omdraaien van letters (‘b’ en ‘d’) en het door elkaar halen van letters (‘dorp’ en ‘drop’). 

Ondanks veel oefenen, blijven leerlingen met dyslexie moeite houden met spellen en lezen. Daarom is het belangrijk om als leerkracht deze leerlingen goed te helpen in de klas. Vaak krijgen leerlingen met dyslexie al extra tijd voor hun taken, maar ook zorgen voor zo min mogelijk afleiding en het geven van korte, duidelijke opdrachten kunnen de leerling helpen.  

Meer leren over omgaan met dyslexie in de klas? Bekijk dan ons aanbod! 

In het boek ‘Dyslectische kinderen leren lezen’ (Anneke Smits & Tom Braams) worden de interventies Connect- en RALFI lezen besproken. In dit webinar gaan we dieper in op hoe je beide methodieken individueel en in kleine groepjes in kan zetten.

BijzonderWijs

Josée von Weijrother, Zeger van Hoffen, Ingrid Paalman-Dijkenga

Arrangementen

Soms is er meer nodig, structureel of incidenteel ten aanzien van passend onderwijs of complexe…