Dyslexie betekent letterlijk ‘niet goed kunnen lezen’. Dit komt erop neer dat leerlingen met dyslexie een hardnekkig probleem hebben bij spelling en lezen op woordniveau. Kenmerken van dyslexie zijn het omdraaien van letters (‘b’ en ‘d’) en het door elkaar halen van letters (‘dorp’ en ‘drop’). 

Ondanks veel oefenen, blijven leerlingen met dyslexie moeite houden met spellen en lezen. Daarom is het belangrijk om als leerkracht deze leerlingen goed te helpen in de klas. Vaak krijgen leerlingen met dyslexie al extra tijd voor hun taken, maar ook zorgen voor zo min mogelijk afleiding en het geven van korte, duidelijke opdrachten kunnen de leerling helpen.  

Meer leren over omgaan met dyslexie in de klas? Bekijk dan ons aanbod! 

In deze cursus leert u de taalleesaanpak van leerlingen met een TOS te optimaliseren. Wat voor kinderen met een TOS werkt, werkt voor alle leerlingen die een steuntje in de rug nodig hebben voor taal. Hierdoor kunt u het geleerde breder inzetten dan alleen voor leerlingen met een TOS.

BijzonderWijs

Josée von Weijrother, Zeger van Hoffen, Ingrid Paalman-Dijkenga