Als leraar doe je proactief aanpassingen in de lessen, leermaterialen, opdrachten en toetsingen om ervoor te zorgen dat het voor alle leerlingen passend is. Dit noem je differentiatie. Dit is heel belangrijk, want door te differentiëren kom je tegemoet aan de verschillende leerbehoeften van je leerlingen, en daarom vergroot je de leermogelijkheden en kunnen leerlingen een bepaald niveau behalen.

Als je binnen de klas differentieert, kun je onderscheid maken tussen convergent en divergent differentiëren. Bij convergent differentiëren werk je er als leraar aan om alle leerlingen in de klas de minimumdoelen te laten behalen. Iedere leerling werkt aan dezelfde opdrachten, terwijl bij divergent differentiëren leerlingen per leerniveau een andere leerinhoud krijgen en andere opdrachten maken.

Meer leren over differentiëren in het onderwijs? Bekijk dan ons aanbod!

Hoe ga je om met beelddenkers in je klas?

Beelddenkers hebben vaak het gevoel dat leren niet aan hen besteed is, terwijl ze informatie gewoonweg anders verwerken. Wordt dit niet op tijd ontdekt en door leraren niet goed op ingespeeld, dan kan de leerling de motivatie verliezen. Gelukkig leren we steeds meer over beelddenkers. We spraken beelddenk-expert Natasja Esmeijer over het herkennen van beelddenkers, en hoe je er als leraar mee om kunt gaan.