Didactiek gaat over het overdragen van kennis, vaardigheden en inzicht van de leerkracht naar de leerling. Hierbij moet je als leerkracht bedenken wat leerlingen moeten leren, hoe ze dat het beste kunnen leren en welke methodes hierbij het beste zijn. Didactiek gaat dus onder andere over het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van de les.  

Om dit goed te kunnen, moet je als leerkracht over verschillende didactische vaardigheden beschikken. Denk hierbij aan inspireren, motiveren, omgaan met vragen en omgaan met weerstand. Je kunt ook didactische werkvormen gebruiken. Dit zijn activerende werkvormen die leren leuker maken voor de leerling. Denk bijvoorbeeld aan een memory-spel om leerlingen de woordenschat te laten oefenen.  

Wil je je didactische vaardigheden verbeteren? Bekijk dan ons aanbod!

Hoe sta je met een goed gevoel voor de klas?

Shauna Plompen van Blijven Leren geeft concrete tips over hoe je vol zelfvertrouwen effectieve lessen geeft én voor jezelf zorgt in het onderwijs. ‘Ik gun alle docenten dat ze de tijd pakken om de ruimte te nemen. Ruimte om jezelf te scholen en te ontwikkelen.’

bijVoorbeeld

Anneli Schaufeli, Ietje Pauw, Els Moonen, Jo van den Hauwe, Bart van der Leeuw

Breindidactiek

Gerjanne Dirksen, Jacquelien Willemse, Hulda Möller, Monique de Boer

Hoe sta je met een goed gevoel voor de klas?

Shauna Plompen van Blijven Leren geeft concrete tips over hoe je vol zelfvertrouwen effectieve lessen geeft én voor jezelf zorgt in het onderwijs. ‘Ik gun alle docenten dat ze de tijd pakken om de ruimte te nemen. Ruimte om jezelf te scholen en te ontwikkelen.’