Soms staan in het onderwijs obstakels het leerproces in de weg. Het is verleidelijk om dan direct te handelen om dit obstakel weg te werken, maar dit is niet altijd goed. Door data-geïnformeerd te werken, kunnen scholen nagaan wat nu echt de oorzaken van obstakels zijn en hierop aansluitend hun onderwijs aanpassen. De kans op succes is dan veel groter en er worden geen middelen verspild aan maatregelen die niet helpen.  

 Data-geïnformeerd werken bestaat uit verschillende stappen:  

  1. het formuleren van een helder en concreet doel;  
  2. data verzamelen;  
  3. data analyse, interpretatie en conclusies trekken;  
  4. actieplannen voor verbetering ontwikkelen en evalueren. 

 Meer weten over data-geïnformeerd werken? Bekijk ons aanbod! 

Opbrengstgericht werken in 4D

Expertteam OGW4D van de CED-Groep: Hanke Geurts, Monique Jeurissen, Ria van der Sar, Ariane van Dijk, Leonie van de Lavoir, Jasmijn Bruining

Praktijkassessor

Met de praktijkassessor-training vergroot je kennis, vaardigheden en kwaliteitsbewustzijn op het gebied van beoordelen en…

Duurzame inzetbaarheid: het fundament voor een sterke onderwijspraktijk

Je hoort het waarschijnlijk steeds vaker. De essentie van duurzame inzetbaarheid in het onderwijs. Misschien denk je wel: Waarom zou ik als leidinggevende, geconfronteerd met het lerarentekort, tijdgebrek en beperkte middelen, prioriteit geven aan duurzame inzetbaarheid? Is dit niet wéér een modewoord in een zee van onderwijstrends? In dit artikel leggen we uit waarom duurzame inzetbaarheid juist cruciaal is voor het behoud van vitaal en gelukkig personeel! Lees hier verder.