Soms staan in het onderwijs obstakels het leerproces in de weg. Het is verleidelijk om dan direct te handelen om dit obstakel weg te werken, maar dit is niet altijd goed. Door data-geïnformeerd te werken, kunnen scholen nagaan wat nu echt de oorzaken van obstakels zijn en hierop aansluitend hun onderwijs aanpassen. De kans op succes is dan veel groter en er worden geen middelen verspild aan maatregelen die niet helpen.  

 Data-geïnformeerd werken bestaat uit verschillende stappen:  

  1. het formuleren van een helder en concreet doel;  
  2. data verzamelen;  
  3. data analyse, interpretatie en conclusies trekken;  
  4. actieplannen voor verbetering ontwikkelen en evalueren. 

 Meer weten over data-geïnformeerd werken? Bekijk ons aanbod! 

Opbrengstgericht werken in 4D

Expertteam OGW4D van de CED-Groep: Hanke Geurts, Monique Jeurissen, Ria van der Sar, Ariane van Dijk, Leonie van de Lavoir, Jasmijn Bruining

Oekraïense vluchtelingkinderen in de klas opvangen: hoe pak je dat aan?

Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Dat werd al te duidelijk toen Rusland eind februari Oekraïne binnenviel. Vanaf dat moment was de oorlog tussen Rusland en Oekraïne overal in het nieuws, op social media en om ons heen te vinden. Ongetwijfeld dat er in jouw klas ook vragen over worden gesteld. Hoe maak je het onderwerp ‘oorlog’ […]